Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2009 | Brief Report | Uitgave 11/2009 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2009

Brief Report: Additive and Subtractive Counterfactual Reasoning of Children with High-Functioning Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2009
Auteurs:
Sander Begeer, Mark Meerum Terwogt, Patty Lunenburg, Hedy Stegge

Abstract

The development of additive (‘If only I had done…’) and subtractive (‘If only I had not done….’) counterfactual reasoning was examined in children with High Functioning Autism Spectrum Disorders (HFASD) (n = 72) and typically developing controls (n = 71), aged 6–12 years. Children were presented four stories where they could generate counterfactuals based on a given consequent (e.g., ‘you left muddy footprints in the kitchen. How could that have been prevented?’). Children with HFASD increasingly used subtractive counterfactuals as they got older, but controls showed an increase in additive counterfactuals, which may be linked to their growing adaptive and flexible skills. Children with HFASD likely develop different strategies for their counterfactual reasoning. The role of IQ and ideational fluency will be discussed.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2009Naar de uitgave