Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-05-2015 | Original Paper | Uitgave 9/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2015

Brainstem White Matter Predicts Individual Differences in Manual Motor Difficulties and Symptom Severity in Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 9/2015
Auteurs:
Brittany G. Travers, Erin D. Bigler, Do P. M. Tromp, Nagesh Adluru, Dan Destiche, Danica Samsin, Alyson Froehlich, Molly D. B. Prigge, Tyler C. Duffield, Nicholas Lange, Andrew L. Alexander, Janet E. Lainhart
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-015-2467-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Mounting evidence suggests that poorer motor skills may be related to more severe autism symptoms. This study investigated if atypical white matter microstructure in the brain mediated the relationship between motor skills and ASD symptom severity. Sixty-seven males with ASD and 42 males with typical development (5–33 years old) completed a diffusion tensor imaging scan and measures of grip strength, finger tapping, and autism symptom severity. Within the ASD group, weaker grip strength predicted more severe autism symptoms. Fractional anisotropy of the brainstem’s corticospinal tract predicted both grip strength and autism symptom severity and mediated the relationship between the two. These findings suggest that brainstem white matter may contribute to autism symptoms and grip strength in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2015 Naar de uitgave