Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2011 | Original Paper | Uitgave 12/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2011

Brain Mechanisms for Processing Direct and Averted Gaze in Individuals with Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2011
Auteurs:
Naomi B. Pitskel, Danielle Z. Bolling, Caitlin M. Hudac, Stephen D. Lantz, Nancy J. Minshew, Brent C. Vander Wyk, Kevin A. Pelphrey

Abstract

Prior studies have indicated brain abnormalities underlying social processing in autism, but no fMRI study has specifically addressed the differential processing of direct and averted gaze, a critical social cue. Fifteen adolescents and adults with autism and 14 typically developing comparison participants viewed dynamic virtual-reality videos depicting a simple but realistic social scenario, in which an approaching male figure maintained either direct or averted gaze. Significant group by condition interactions reflecting differential responses to direct versus averted gaze in people with autism relative to typically developing individuals were identified in the right temporoparietal junction, right anterior insula, left lateral occipital cortex, and left dorsolateral prefrontal cortex. Our results provide initial evidence regarding brain mechanisms underlying the processing of gaze direction during simple social encounters, providing new insight into the social deficits in individuals with autism.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2011 Naar de uitgave