Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2014 | Original Paper | Uitgave 3/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2014

Bottom-Up Attention Orienting in Young Children with Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2014
Auteurs:
Dima Amso, Sara Haas, Elena Tenenbaum, Julie Markant, Stephen J. Sheinkopf

Abstract

We examined the impact of simultaneous bottom-up visual influences and meaningful social stimuli on attention orienting in young children with autism spectrum disorders (ASDs). Relative to typically-developing age and sex matched participants, children with ASDs were more influenced by bottom-up visual scene information regardless of whether social stimuli and bottom-up scene properties were congruent or competing. This initial reliance on bottom-up strategies correlated with severity of social impairment as well as receptive language impairments. These data provide support for the idea that there is enhanced reliance on bottom-up attention strategies in ASDs, and that this may have a negative impact on social and language development.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2014 Naar de uitgave