Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kinderopvang 7-8/2021

01-07-2021 | Column

'Boos worden voor je boos wordt'

Auteur: Jacqueline Butti

Gepubliceerd in: Kinderopvang | Uitgave 7-8/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Zomaar een advies dat ik ooit kreeg als stagiaire. Ik werkte toen met een groep kinderen in de basisschoolleeftijd, binnen de kinderbescherming. Gedragsgestoorde kinderen noemde men dat toen, al was er gelukkig inmiddels een beweging op gang om het toch wat empatischer uit te drukken. Dus sprak men steeds vaker over kinderen met gedragsproblemen. Zo klonk het in ieder geval alsof er naast die stoornis nog wat van de rest van het kind over was. Het werd een stageplaats om nooit meer te vergeten. Zonder bijzondere ervaring in het werken met kinderen kwam ik als 'groepsleidster-in-spe' in een groep met acht kinderen. Een groepsgrootte waar ik in de kinderopvang alleen maar van zou kunnen dromen! Maar al gauw werd het duidelijk waarom acht meer dan genoeg was in dit geval, zelfs al werkte ik samen met een vaste kracht. Impulsieve kinderen die ieder ogenblik behoorlijk agressief konden worden en precies voelden waar jij als leidster kwetsbaar was. Een natuurlijke aanleg om angst te 'ruiken'... Bij deze kinderen deed hun korte levensgeschiedenis je vaak duizelen. Het was niet moeilijk om te begrijpen hoe ze 'zo' geworden waren. …
Metagegevens
Titel
'Boos worden voor je boos wordt'
Auteur
Jacqueline Butti
Publicatiedatum
01-07-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kinderopvang / Uitgave 7-8/2021
Print ISSN: 0926-0838
Elektronisch ISSN: 2468-1393
DOI
https://doi.org/10.1007/s41189-021-1091-7

Andere artikelen Uitgave 7-8/2021

Kinderopvang 7-8/2021 Naar de uitgave

Kids actief 8+

kampvuur

Kids actief

Kids Actief

Gespot

Gespot

Dialoog met de pedagoog

In Dialoog