01-09-2006 | Boeken
Boekenbespreking
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2006
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Opleidingen worden tegenwoordig steeds meer competentiegericht en dichtbij de praktijk aangeboden. De tijd van magistrale cursussen waarin de leerstof aangeboden wordt door docenten die tegenover een passief luisterend gezelschap oreren, behoort gelukkig tot het verleden. Vanaf het voortgezet onderwijs leren studenten zelf hoe ze de informatie veelal via internet en met artikelen kunnen opzoeken. De tijd van het boek lijkt voorbij. Of toch niet helemaal. Veel medisch specialistische opleidingen bieden naast competentiegericht interactief onderwijs ook het groepsgewijs bestuderen en bespreken van een leerboek aan. Via een soort ‘cineac systeem’ wordt het boek (vaak in zijn nieuwste versie elektronisch beschikbaar) hoofdstuk voor hoofdstuk week na week, jaar na jaar bestudeerd. Hiermee wordt de theoretische kennis op een systematische wijze aangeboden. De arts-assistent in opleiding krijgt naast de praktijk van alledag een keur aan gemakkelijk terug te zoeken theoretische en praktische klinische informatie. Het kennen van een standaardwerk dat je daarna als naslagwerk kunt gebruiken blijkt handiger dan alle stapels gekopieerde of gedownloade artikelen die de meeste studenten, gz-/klinisch psychologen en arts-assistenten in opleiding niet systematisch opslaan en na bestudering voor een werkgroep, zelden meer opzoeken.