Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2006

01-06-2006 | Boeken

Boekbespreking

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voor de meeste psychische stoornissen bij kinderen en adolescenten is een behandeling met psychologische methoden de eerste en vaak ook enige keus. Gedragswetenschappers en psychiaters kunnen daarvoor een beroep doen op een arsenaal aan therapieën, waarvan de meeste behoren tot een van de volgende categorieën: psychodynamische psychotherapie, cliëntgerichte (of: experiëntiële) psychotherapie, (cognitieve) gedragstherapie, of systeemtherapie. Aanvankelijk hebben de verschillende methoden zich los van elkaar ontwikkeld, met elk eigen beroepsverenigingen, opleidingen en vakliteratuur. Het onderling verkeer tussen de groepen was lange tijd vooral negatief, al zijn er altijd wel mensen geweest die wilden onderzoeken of er iets van een andere school te leren viel.
Metagegevens
Titel
Boekbespreking
Auteur
   
Publicatiedatum
01-06-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2006
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060984

Andere artikelen Uitgave 2/2006

Kind en adolescent 2/2006 Naar de uitgave