Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Blinde en slechtziende kinderen

Auteurs : M. Roza, D. Rijneveld

Gepubliceerd in: Leerboek specialistische kinderverpleegkunde - Gedragsproblemen en handicaps

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk besteedt aandacht aan de signalering van problemen met de visus. Tegelijkertijd wil het inzicht en begrip kweken voor de gevolgen van deze problemen en de omgang met het visueel beperkte kind en zijn omgeving. Een aanpak op maat zal hierbij nodig zijn. Het signaleren van een visuele handicap, de mogelijke motorische kenmerken van een blind of slechtziend kind en de bijzonderheden in de communicatie met een dergelijk kind zijn onderwerpen die in dit hoofdstuk besproken worden. Bovendien wordt er uitgebreid stilgestaan bij de manier waarop de zorgverlening kan inspelen op een kind met deze problematiek.
Literatuur
go back to reference Brambring, M. (1993). Lehrstunden eines blinden Kindes. Entwicklung und Frühförderung in den ersten Lebensjahren. GmbH & Co, München. Brambring, M. (1993). Lehrstunden eines blinden Kindes. Entwicklung und Frühförderung in den ersten Lebensjahren. GmbH & Co, München.
go back to reference Boer, M.M. de (1993). Sensomotorische ontwikkeling van ziende, slechtziende en blinde kinderen. Visio, Huizen. Boer, M.M. de (1993). Sensomotorische ontwikkeling van ziende, slechtziende en blinde kinderen. Visio, Huizen.
go back to reference Dijk, J. van (1996). Ben ik in beeld? Presentatie in alledaagse situaties; een praktische handleiding voor visueel gehandicapte jongeren. Bartiméus, Doorn. Dijk, J. van (1996). Ben ik in beeld? Presentatie in alledaagse situaties; een praktische handleiding voor visueel gehandicapte jongeren. Bartiméus, Doorn.
go back to reference Dik, M. (1988). Baby’s en peuters met een visuele handicap. Van Loghum Slaterus. (Dit boek is niet meer in de boekhandel te verkrijgen.) Dik, M. (1988). Baby’s en peuters met een visuele handicap. Van Loghum Slaterus. (Dit boek is niet meer in de boekhandel te verkrijgen.)
go back to reference Gringhuis, D., J. Moonen & P. van Woudenberg (1999). Kinderen die slecht zien. Bohn Stafleu Van Loghum, Zeist. Gringhuis, D., J. Moonen & P. van Woudenberg (1999). Kinderen die slecht zien. Bohn Stafleu Van Loghum, Zeist.
go back to reference Huizinga, G. e.a. (1998). Basisboek Kinderverpleegkunde. Elsevier/De Tijdstroom, Maarssen. Huizinga, G. e.a. (1998). Basisboek Kinderverpleegkunde. Elsevier/De Tijdstroom, Maarssen.
go back to reference Kijk, zo speel ik! Spelen met uw visueel gehandicapte kind. (2001). Bartiméus, Doorn. Kijk, zo speel ik! Spelen met uw visueel gehandicapte kind. (2001). Bartiméus, Doorn.
go back to reference Knapen, M. (1999). Wat er allemaal kan. Vormen van vrijetijdsbesteding voor blinde en zeer slechtziende kinderen. De Blauwe Kamer Theofaan Groep, Grave. Knapen, M. (1999). Wat er allemaal kan. Vormen van vrijetijdsbesteding voor blinde en zeer slechtziende kinderen. De Blauwe Kamer Theofaan Groep, Grave.
go back to reference Meire, F.M., J.W. Delleman & N. La Grange (1995). Kinderen met een visuele handicap. Acco, Leuven/Amersfoort. Meire, F.M., J.W. Delleman & N. La Grange (1995). Kinderen met een visuele handicap. Acco, Leuven/Amersfoort.
go back to reference Rijneveld, D. & J. van Dijk (1998). Zo kan het ook… Aanleren van praktische vaardigheden; tips voor ouders en verzorgers van blinde en slechtziende kinderen. Bartiméus, Doorn. Rijneveld, D. & J. van Dijk (1998). Zo kan het ook… Aanleren van praktische vaardigheden; tips voor ouders en verzorgers van blinde en slechtziende kinderen. Bartiméus, Doorn.
go back to reference Rijneveld, D. & J. van Dijk (2001). Zo gaat het verder… Uitbreiden van praktische vaardigheden; tips voor ouders en verzorgers van blinde en slechtziende kinderen. Bartiméus, Doorn. Rijneveld, D. & J. van Dijk (2001). Zo gaat het verder… Uitbreiden van praktische vaardigheden; tips voor ouders en verzorgers van blinde en slechtziende kinderen. Bartiméus, Doorn.
go back to reference Rütter, T. (1993). Niet in blauwe en roze wolken geboren. Interviews met ouders van blinde en slechtziende kinderen . De Blauwe Kamer Theofaan Groep, Grave. Rütter, T. (1993). Niet in blauwe en roze wolken geboren. Interviews met ouders van blinde en slechtziende kinderen . De Blauwe Kamer Theofaan Groep, Grave.
go back to reference Steendam, M., (1989). Cortical visual Impairment in Children. Royal Blind Society of New South Wales, Sydney. Steendam, M., (1989). Cortical visual Impairment in Children. Royal Blind Society of New South Wales, Sydney.
go back to reference Veld, D. in ‘t (1995). Tim, plotseling blind. FOVIG, Utrecht. Veld, D. in ‘t (1995). Tim, plotseling blind. FOVIG, Utrecht.
go back to reference Wagner, S. (1986). Hoe zoen je een blind meisje? Visio, Huizen. Wagner, S. (1986). Hoe zoen je een blind meisje? Visio, Huizen.
go back to reference De onderstaande producties zijn te bestellen via Bartiméus Doorn, telefoon: 0343-526 834 De onderstaande producties zijn te bestellen via Bartiméus Doorn, telefoon: 0343-526 834
go back to reference Gringhuis, D. & P. Lagerweij (1997). Ik zie je. Over slechtziendheid en sociale ontwikkeling. Bartiméus, Doorn. Gringhuis, D. & P. Lagerweij (1997). Ik zie je. Over slechtziendheid en sociale ontwikkeling. Bartiméus, Doorn.
go back to reference Vink, M. & J. IJzerman (1993). Op eigen benen. Over de ontwikkeling van oriëntatie en mobiliteit bij blinde kinderen van 0-6 jaar. Bartiméus, Doorn. Vink, M. & J. IJzerman (1993). Op eigen benen. Over de ontwikkeling van oriëntatie en mobiliteit bij blinde kinderen van 0-6 jaar. Bartiméus, Doorn.
go back to reference Visus 0.1 Algemeen beeld van slechtziendheid met een visus van 0.1. Bartiméus, Doorn. Visus 0.1 Algemeen beeld van slechtziendheid met een visus van 0.1. Bartiméus, Doorn.
Metagegevens
Titel
Blinde en slechtziende kinderen
Auteurs
M. Roza
D. Rijneveld
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1402-7_10