Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Biologische factoren

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De sociale ontwikkeling is niet alleen afhankelijk van de omstandigheden. Kinderen hebben in aanleg meerdere disposities (neigingen tot een bepaald gedrag) meegekregen. Zo is de manier waarop kinderen reageren op nieuwe situaties verschillend. Kort na de geboorte is dat al te zien. De meeste kinderen zullen normaal op hun omgeving reageren. Dat wil zeggen: niet agressief en onbeheerst, maar ook niet geremd en teruggetrokken. Er zijn van nature agressieve en verlegen kinderen. Voor de sociale ontwikkeling is het van belang dat kinderen tijdens hun opvoeding steeds meer controle krijgen over hun gedrag en hun emoties. Dat wil zeggen: hun agressie en onbeheerstheid leren beteugelen, dan wel hun sociale angst en verlegenheid leren overwinnen. Het blijkt dat ook sturing vanuit het brein het gedrag beïnvloedt. Meerdere hersengebieden (prefrontale cortex) zijn daarbij betrokken, evenals hormonen en neurotransmitters (cortisol, serotonine, oxytocine).
Metagegevens
Titel
Biologische factoren
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_5