18-06-2015 | Nieuws
Bijna vier miljoen euro voor onderzoek ADHD en autisme
Het nieuwe onderzoeksproject MiND dat de de biologische basis van ADHD en autisme wil ophelderen ontvangt bijna 4 miljoen euro van de Europese Unie. Het project, dat deze maand van start gaat en wordt gecoördineerd door het Radboudumc, brengt de risicofactoren voor beide aandoeningen in kaart en probeert die kennis om te zetten in betere individuele diagnoses en behandelingen. Bij het onderzoek zijn veel verschillende disciplines betrokken, er wordt nauw samengewerkt met de industrie en tegelijkertijd worden vijftien internationale PhD studenten opgeleid.
We weten nog maar weinig van de biologische oorzaken van ADHD en ASS en er zijn er evenmin goede behandelingen beschikbaar. Opvallend is de overlap van beide ziekten. Twintig tot vijftig procent van de mensen met ADHD voldoet ook aan de criteria voor ASS .En dertig tot tachtig procent van de mensen met ASS heeft symptomen van ADHD.
Kennis combineren
Bij ADHD en ASS spelen veel genetische factoren een rol. In combinatie met bepaalde levensomstandigheden maken die factoren mensen kwetsbaarder voor (een van) beide aandoeningen. Helaas zijn de meeste genetische en omgevingsfactoren nog onbekend. Om meer te weten te komen over het ontstaan van beide aandoeningen, is het noodzakelijk dat kennis op alle niveaus wordt gecombineerd en geïntegreerd.
In het door de Europese Unie gesubsidieerde project MiND werken (neuro)biologen, genetici, artsen en psychologen daarom met elkaar samen om de ziekten niet alleen op moleculair, neurobiologisch en neurologisch vlak te onderzoeken, maar ook op het niveau van cognitie en gedrag. Deze aanpak vraagt om een nieuwe generatie jonge wetenschappers die interdisciplinair zijn opgeleid. Ze moeten zich even gemakkelijk kunnen bewegen in de psychologie als in de bioinformatica, en ze begrijpen zowel het moleculaire als het gedragswetenschappelijke onderzoek. De onderzoekers worden niet alleen getraind in internationale onderzoeksteams, maar participeren ook in samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven. Daardoor neemt ook de kans toe dat de wetenschappelijke kennis sneller vertaald wordt in concrete toepassingen voor de patiënt.
Onderzoekers Radboudumc en Karakter
Nijmeegse wetenschappers spelen een belangrijke rol in het onderoek. Prof. dr. Barbara Franke, prof. dr. Jan Buitelaar en dr. Nanda Lambregts-Rommelse richten zich op de rol van genen, omgevingsfactoren en hersenverbindingen. Dr. Alejandro Arias-Vasquez analyseert of micro-organismen in de darmen invloed hebben op (het ontstaan van) de aandoeningen. Dr. Annette Schenck test genen die mogelijk met de aandoeningen te maken hebben in fruitvliegen en dr. Corina Greven kijkt of mindfulness als behandeling effect heeft.
Bron: Radboudumc.nl
Meer lezen in BSL Psychologie Totaal >>
- Nieuwsbericht: Nieuwe Jgz-richtlijn vroege opsporing autismespectrumstoornissen (ASS) 05-03-2015
- Artikel: The Influence of Parental and Offspring Autisme Spectrum Disorder (ASD) and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Symptoms on Family Climate, Daphne J. van Steijn, Anoek M. Oerlemans, Marcel A. G. van Aken, Jan K. Buitelaar, Nanda N. J. Rommelse, Tijdschrift: Journal of Child and Family Studies7-2015
- Artikel: Simplex and Multiplex Stratification in ASD and ADHD Families: A Promising Approach for Identifying Overlapping and Unique Underpinnings of ASD and ADHD?, Anoek M.Oerlemans, Catharina A. Hartman, Yvette G. E. De Bruijn, Daphne J. Van Steijn, Barbara Franke, Jan K. Buitelaar, Nanda N. J. Rommelse, Tijdschrift: Journal of Autism and Developmental Disorders3-2015
- Artikel: Multidisciplinary Assessment and Treatment of Self-Injurious Behavior in Autism Spectrum Disorder and Intellectual Disability: Integration of Psychological and Biological Theory and Approach, Noha F. Minshawi, Sarah Hurwitz, Danielle Morriss, Christopher J. McDougle, Tijdschrift: Journal of Autism and Developmental Disorders6-2015
- Artikel: Klinische ontwikkelingsneuropsychologie in de praktijk, Prof. dr. Hanna Swaab, PsychoPraktijk 2-2015
Boek: Hoofdstuk 2 Klinische neuropsychologie uit: Prins, P. & Braet, C. (2014). Handboek klinische ontwikkelingspsychologie