Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Bijeenkomst 3

Auteurs : Nathalie Schlattmann, Melissa Goris, Samantha Regoli-Bakker, Ramón Lindauer

Gepubliceerd in: Versterkende groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In bijeenkomst 3 leren de kinderen hoe ons brein reageert op spanning en stress. Het doel hiervan is uit te leggen dat de kinderen last hebben van automatische stressreacties (vechten, vluchten en bevriezen en een te sterk afgesteld intern alarmsysteem). Deze uitleg heeft als doel de kinderen te ontschuldigen. Daarnaast is er in de bijeenkomst aandacht voor leuke en nare herinneringen. De kinderen leren het verschil tussen spanning en ontspanning. Om te leren hoe ze hun gespannen spieren meer ontspannen kunnen laten voelen, leren de kinderen een nieuwe ontspanningsoefening: de Spaghetti.
Voetnoten
1
In de literatuur wordt ook wel gesproken over het mensenbrein, zoogdierenbrein en reptielenbrein. Er is gekozen voor specifieke dieren, omdat dit bij de jonge kinderen meer tot de verbeelding spreekt.
 
2
Deze uitleg is gebaseerd op het boekje: Jij en stress een hersenles. van J. Tournier (2019) zie bijlage 10.
 
3
Vechten, vluchten en bevriezen worden vaak ook aan kinderen uitgelegd aan de hand van dieren (bijvoorbeeld hert, haas en leeuw). In deze uitleg is er expliciet voor gekozen om dit nog niet op deze manier te doen, omdat het mogelijk verwarrend is om over nog drie andere dieren te horen. In een eventuele vervolgbehandeling kan dit wel op deze manier worden gedaan en kan deze uitleg als basis gebruikt worden.
 
Metagegevens
Titel
Bijeenkomst 3
Auteurs
Nathalie Schlattmann
Melissa Goris
Samantha Regoli-Bakker
Ramón Lindauer
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2884-0_5