Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tandartspraktijk 9/2014

01-09-2014

Bij wie ligt de bal?

Motiveringstechniek voor verandering

Auteur: Ellen Zwart

Gepubliceerd in: Tandartspraktijk | Uitgave 9/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

U kunt er niet meer onderuit: in alle vak- en dagbladen staan artikelen over de veranderende gezondheidszorg en over de rol van communicatie. Eerdere artikelen, met titels als ‘Van expert naar coach’, ‘Toekomst in de zorg’ en ‘Een arts moet ook zelf nadenken’, getuigen van deze nieuwe tijdgeest. Gert van Dijk, ethicus Erasmus MC, stelt dat de geneeskunde steeds meer een praatberoep wordt. Marjolijn Drent, hoogleraar interstitiële longgeneeskunde, draagt aan haar studenten uit dat bejegening het allerbelangrijkste is. Professionele communicatie is, ook binnen de tandheelkunde, een belangrijke vaardigheid om tevreden patiënten en succesvolle behandelingen te hebben. Eén van de krachtigste hulpmiddelen om de professionele communicatie op een hoger niveau te brengen, is motivational interviewing. Dit artikel wil verduidelijken op welke manier deze motiveringstechniek kan bijdragen aan de wederzijdse tevredenheid bij patiënt en professional en aan het succes van de behandelingen.
Metagegevens
Titel
Bij wie ligt de bal?
Motiveringstechniek voor verandering
Auteur
Ellen Zwart
Publicatiedatum
01-09-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tandartspraktijk / Uitgave 9/2014
Print ISSN: 0167-1685
Elektronisch ISSN: 1875-6808
DOI
https://doi.org/10.1007/s12496-014-0104-y

Andere artikelen Uitgave 9/2014

Tandartspraktijk 9/2014 Naar de uitgave

Gewone en ongewone patiënten

Korstvorming op de onderlip bij ouderen

Product nieuws

Product nieuws