Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

20-03-2015 | Uitgave 7/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2015

Beyond Symptom Counts for Diagnosing Oppositional Defiant Disorder and Conduct Disorder?

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 7/2015
Auteurs:
Oliver Lindhiem, Charles B. Bennett, Alison E. Hipwell, Dustin A. Pardini
Belangrijke opmerkingen
Oliver Lindhiem is Assistant Professor of the University of Pittsburgh holds a Ph. D. in journal layout

Abstract

Conduct Disorder (CD) and Oppositional Defiant Disorder (ODD) are among the most commonly diagnosed childhood behavioral health disorders. Although there is substantial evidence of heterogeneity of symptom presentations, DSM diagnoses of CD and ODD are formally diagnosed on the basis of symptom counts without regard to individual symptom patterns. We used unidimensional item response theory (IRT) two-parameter logistic (2PL) models to examine item parameters for the individual symptoms of CD and ODD using data on 6,491 adolescents (ages 13–17) from the National Comorbidity Study: Adolescent Supplement (NCS-A). For each disorder, the symptoms differed in terms of severity and discrimination parameters. As a result, some adolescents who were above DSM diagnostic thresholds for disruptive behavior disorders exhibited lower levels of the underlying construct than others below the thresholds, based on their unique symptom profile. In terms of incremental benefit, our results suggested an advantage of latent trait scores for CD but not ODD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2015Naar de uitgave