Skip to main content
main-content
Top

26-03-2015 | Nieuws

Bewustwordingscampagne 'Doe eens goed gek'

Géza Weisz en Johnny de Mol spelen mee in de bewustwordingscampagne Doe eens goed gek, gericht op jongeren met een psychosegevoeligheid en vooral ook op hun omgeving. De campagne, heeft tot doel om het onderwerp onder jongeren bespreekbaar te maken.

Er is een website ontwikkeld, waar vooral video's centraal staan. In de video 'Gek op Sofie!' nemen Géza en Johnny tijdens een date met Sofie, de bestaande vooroordelen en het stigma over psychosen op de hak.

 

In samenwerking met experts en ervaringsdeskundigen is daarnaast de documentaire 'Wie is Sofie?' ontwikkeld. Daarin wordt dieper ingegaan op de aanleiding van de campagne en de noodzaak van een betere bewustwording van psychosegevoelige jongeren zoals Sofie.

 

De voorlichtingscampagne is ontwikkeld door een framaceutisch bedrijf, dat ook antipsychotica op de markt brengt. Dit gegeven rechtvaardigt enig wantrouwen. Het bedrijf zelf geeft echter aan er aan mee te werken in de hoop het onbegrip over en het sociale isolement bij jongeren met een psychotische ervaring te verminderen.

 

De Doe Eens Goed Gek campagne is tot stand gekomen met behulp van: Prof. dr. Jim van Os, Prof. dr. Philippe Delespaul, Drs. Catherine van Zelst, www.anoiksis.nl, www.psychosenet.nl, www.veerkrachtfabriek.nl, www.ypsilon.org en www.blackframe.nl.

 

Bron: PsychoPraktijk, www.goedgek.com

 

Meer lezen over psychosen en jongeren in BSL Psychologie Totaal >>

 

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.