Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 2/2008

01-02-2008 | Artikelen

Beter omgaan met boze patiënten

Auteur: D. de Vries

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 2/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zoals men de brandveiligheid van de werkplek regelmatig in ogenschouw moet nemen, is het ook van belang regelmatig aandacht te besteden aan potentiële escalatie van conflicten en aan dreigend geweld. Omgaan met boze patiënten leert men vooral door het oefenen van houding, gebaar en gesprekstechniek in conflictsituaties. Hulpverleners moeten leren herkennen wanneer een rustig en normaal gesprek dreigt te escaleren, en daarbij óók letten op het eigen aandeel in het gesprek dat aanleiding gaf tot de irritatie bij de patiënt. Het gaat erom dat men de trigger- en de escalatiefase leert herkennen en die fasen weet te beheersen en te verlengen voordat het echt uit de hand loopt en het tot een tierende ruzie, schelden en slaan komt. Is er sprake van echte agressie, dan is het zaak vooral te denken aan de eigen veiligheid en die van andere medewerkers.
Literatuur
1.
go back to reference Blijd CJM. Agressietaxatie. In: Achilles RA, Beerthuis RJ, Ewijk WM van, redactie. Handboek spoedeisende psychiatrie. Amsterdam: Benecke, 2006. Blijd CJM. Agressietaxatie. In: Achilles RA, Beerthuis RJ, Ewijk WM van, redactie. Handboek spoedeisende psychiatrie. Amsterdam: Benecke, 2006.
2.
go back to reference Eikenbroek HJ, Hazen JMH, Velden PG van der, Kleber RJ. Lastige klanten, agressie en ander geweld. Zaltbommel: Thema, 2000 Eikenbroek HJ, Hazen JMH, Velden PG van der, Kleber RJ. Lastige klanten, agressie en ander geweld. Zaltbommel: Thema, 2000
3.
go back to reference Galen A van. Een klant komt altijd van rechts. Zaltbommel: Thema, 1997. Galen A van. Een klant komt altijd van rechts. Zaltbommel: Thema, 1997.
4.
go back to reference Ham F ten. Agressief gedrag, oorzaken en functies. Amsterdam: Bohn Scheltema en Holkema, 1976. Ham F ten. Agressief gedrag, oorzaken en functies. Amsterdam: Bohn Scheltema en Holkema, 1976.
5.
go back to reference Harris GT, Rice ME. Risk appraisal and management of violent behavior. Psychiatr Serv 1997;48:1168-76. Harris GT, Rice ME. Risk appraisal and management of violent behavior. Psychiatr Serv 1997;48:1168-76.
6.
go back to reference Hobbs FDR. Fear of aggression at work among general practitioners who have suffered a previous episode of aggression. Br J Gen Pract 1994;44:390-4. Hobbs FDR. Fear of aggression at work among general practitioners who have suffered a previous episode of aggression. Br J Gen Pract 1994;44:390-4.
7.
go back to reference Hobbs FDR. Violence in general practice: A survey of general practitioners’ views. BMJ 1991;302:329-32. Hobbs FDR. Violence in general practice: A survey of general practitioners’ views. BMJ 1991;302:329-32.
8.
go back to reference Onvlee I. Aikido, van zelfverdediging tot harmonie. 3e dr. Deventer: Ankh-Hermes, 1983. Onvlee I. Aikido, van zelfverdediging tot harmonie. 3e dr. Deventer: Ankh-Hermes, 1983.
9.
go back to reference Parrott DJ, Zeichner A. Contributing factors in the aggressive crisis. Int J Emerg Ment Health 2000;2:189-200.PubMed Parrott DJ, Zeichner A. Contributing factors in the aggressive crisis. Int J Emerg Ment Health 2000;2:189-200.PubMed
10.
go back to reference Schuurs G, Vries D de. Conflicten en agressie in de medische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2002. Schuurs G, Vries D de. Conflicten en agressie in de medische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2002.
11.
go back to reference Schuurs G. Omgaan met agressie. 5e dr. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2001. Schuurs G. Omgaan met agressie. 5e dr. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2001.
12.
go back to reference Shaw J. Assessing the risk of violence in patients. BMJ 2000;320;1088-9. Shaw J. Assessing the risk of violence in patients. BMJ 2000;320;1088-9.
13.
go back to reference Shepherd JP. Tackling violence. BMJ 1998;316;879. Shepherd JP. Tackling violence. BMJ 1998;316;879.
14.
go back to reference Tarter RE, Kirisci L, Vanyukov M, Cornelius J, Pajer K, Shoal GD, et al. Predicting adolescent violence: Impact of family history, substance abuse, psychiatric history and social adjustment. Am J Psychiatry 2002;159:1541-7. Tarter RE, Kirisci L, Vanyukov M, Cornelius J, Pajer K, Shoal GD, et al. Predicting adolescent violence: Impact of family history, substance abuse, psychiatric history and social adjustment. Am J Psychiatry 2002;159:1541-7.
15.
go back to reference Tuinier S, Verhoeven WMA, Panhuis PJA van. Behandelingsstrategieën bij agressieve gedragsstoornissen. Cure & Care Development. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum, 2000. Tuinier S, Verhoeven WMA, Panhuis PJA van. Behandelingsstrategieën bij agressieve gedragsstoornissen. Cure & Care Development. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum, 2000.
16.
go back to reference Vries D de. ‘Hoezo, verbouwen?’ Over het omgaan met conflicten en agressie. Huisarts en Patiënt – cahiers over communicatie en attitude. Utrecht: NHG, 1999. Vries D de. ‘Hoezo, verbouwen?’ Over het omgaan met conflicten en agressie. Huisarts en Patiënt – cahiers over communicatie en attitude. Utrecht: NHG, 1999.
17.
go back to reference Walsh E, Fahy T. Violence in society. BMJ 2002;325:507-8. Walsh E, Fahy T. Violence in society. BMJ 2002;325:507-8.
18.
go back to reference Wiel H van de, Wouda J, Weijmar-Schultz J. Wie is de baas? Lastige gesprekken in de medische praktijk. Groningen: AHMAS, 1995. Wiel H van de, Wouda J, Weijmar-Schultz J. Wie is de baas? Lastige gesprekken in de medische praktijk. Groningen: AHMAS, 1995.
19.
go back to reference Wouda J, Wiel H van de, Vliet K van. Medische communicatie: Gespreksvaardigheden voor de arts. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom, 1998. Wouda J, Wiel H van de, Vliet K van. Medische communicatie: Gespreksvaardigheden voor de arts. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom, 1998.
Metagegevens
Titel
Beter omgaan met boze patiënten
Auteur
D. de Vries
Publicatiedatum
01-02-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 2/2008
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076329

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Bijblijven 2/2008 Naar de uitgave