23-06-2017 | Artikel
Beter in balans: over de rol van motoriek, balans en bewegingsinterventies bij kinderen met autisme
Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 4/2017
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Kinderen met autisme hebben niet alleen problemen met communicatie en sociale interactie. Ze hebben ook motorische problemen, zoals stereotype bewegingen, slechte coördinatie en zwakke motorische vaardigheden. Al deze vaardigheden zijn van belang om te kunnen participeren in schoolse en buitenschoolse activiteiten. Uit veel studies blijkt dat kinderen met autisme afwijkingen vertonen in de balanshandhaving. Deze verminderde lichaamsstabiliteit ligt mogelijk ten grondslag aan diverse grofmotorische problemen. Twee mechanismen spelen daarbij een rol. Ten eerste een abnormale sensorische integratie, hetgeen waarschijnlijk gerelateerd is aan afwijkingen in het cerebellum en ten tweede verhoogde angstniveaus, die gerelateerd zijn aan overactiviteit in neurale kernen, waarin een koppeling plaatsvindt tussen angstregulatie en balanshandhaving, zoals de nucleus parabrachialis. Bewegingsinterventies, zoals psychomotorische balanstraining, kunnen effectief zijn in het verbeteren van de sociale en motorische competenties. Ze kunnen leiden tot betere balanshandhaving, maar ook zorgen voor angstreductie, wat participatie aan sport- en spelactiviteiten ondersteunt, wat op haar beurt sociaal isolement helpt verminderen. Op deze wijze dragen bewegingsinterventies bij aan een optimale ontwikkeling van kinderen met autismespectrumstoornissen.