Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Besluitvorming en verpleegkundig redeneren

Auteurs : Helen I. de Graaf-Waar, Herma T. Speksnijder

Gepubliceerd in: Methodiek en systematiek voor de verpleegkundige beroepsuitoefening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de voorgaande hoofdstukken zijn de verschillende fasen van het verpleegkundig proces uiteengezet. Gedurende het gehele proces neemt de verpleegkundige besluiten en worden prioriteiten gesteld. De methodische aanpak maakt dat de verpleegkundige kritisch nadenkt over de besluiten die zij neemt. De laatst jaren is er veel aandacht voor de vaardigheden die nodig zijn om bewust afwegingen te maken. Hiervoor worden in literatuur en leerboeken verschillende benamingen gebruikt, zoals klinisch redeneren, kritisch redeneren, verpleegkundig redeneren en methodische besluitvorming. Al deze termen gaan uiteindelijk over het denkproces dat gevraagd wordt van een verpleegkundige om de stappen in het verpleegkundig proces te doorlopen. In dit hoofdstuk worden handvatten aangereikt wat betreft kritisch denken en redeneervaardigheden binnen de verpleegkunde.
Voetnoten
1
Kritische beslismomenten verwijzen naar stressvolle situaties die de kwaliteit van leven (en sterven) bedreigen. Het zijn situaties waarin het inzetten of nalaten van gerichte interventie(s) een wezenlijk verschil maakt in de realisatie van de doelstellingen
 
Metagegevens
Titel
Besluitvorming en verpleegkundig redeneren
Auteurs
Helen I. de Graaf-Waar
Herma T. Speksnijder
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0848-4_4