Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2013

01-02-2013 | Artikelen

Beschermt een gezonde zelfwaardering tegen de negatieve gevolgen van falen en kritiek?

Auteurs: Drs. M. G. Güldner, Prof. dr. G. T. M. Stegge

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In een tweetal afzonderlijke studies werd de hypothese getoetst dat een gezonde zelfwaardering kinderen beschermt tegen de negatieve gevolgen van falen en kritiek. In studie 1 werd in een experimentele opzet de invloed van succes of falen op de zelfgevoelens onderzocht. Aan dit onderzoek namen 247 kinderen deel in de leeftijd van 9 tot 13 jaar van zes reguliere basisscholen. In studie 2 werd het oordeel van kinderen over de zin van feedback en de wijze waarop ze met feedback omgaan gevraagd. Aan dit onderzoek namen 258 kinderen deel in de leeftijd van 9 tot 13 jaar van vijf basisscholen. De resultaten ondersteunen de veronderstelde gunstige werking van een gezonde zelfwaardering. Kinderen met een gezonde zelfwaardering blijven positief over zichzelf denken na falen (studie 1), en lijken beter dan kinderen met een kwetsbare positieve zelfwaardering te kunnen profiteren van negatieve feedback (studie 2).
Literatuur
go back to reference Berinchon, T., Cook, K. E., & Brown J. D. (2003). Seeking self-evaluative feedback: The interactive role of global self-esteem and specific self-views. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 1, 194-204. CrossRef Berinchon, T., Cook, K. E., & Brown J. D. (2003). Seeking self-evaluative feedback: The interactive role of global self-esteem and specific self-views. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 1, 194-204. CrossRef
go back to reference Besser, A., & Briel, B. (2010). Grandiose Narcissism versus vulnerable narcissism in threatening situations: emotional reactions to achievement failure and interpersonal rejection. Journal of Social and Clinical Psychology, 29, 8, 874-902. CrossRef Besser, A., & Briel, B. (2010). Grandiose Narcissism versus vulnerable narcissism in threatening situations: emotional reactions to achievement failure and interpersonal rejection. Journal of Social and Clinical Psychology, 29, 8, 874-902. CrossRef
go back to reference Brendgen, M., Vitaro, F., Turgeon, L., & Poulin, F. (2002). Assessing aggressive and depressed children’s social relationships with classmates and friends: A matter of perspective. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 609-624. PubMedCrossRef Brendgen, M., Vitaro, F., Turgeon, L., & Poulin, F. (2002). Assessing aggressive and depressed children’s social relationships with classmates and friends: A matter of perspective. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 609-624. PubMedCrossRef
go back to reference Brown, J. D. (2010). High self-esteem buffers negative feedback: Once more with feeling. Cognition and Emotion, 24, 8, 1389-1404. Brown, J. D. (2010). High self-esteem buffers negative feedback: Once more with feeling. Cognition and Emotion, 24, 8, 1389-1404.
go back to reference Brown, J. D., & Dutton, K. A. (1995). The thrill of victory, the complexity of defeat: self-esteem and people’s emotional reactions to success and failure. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 4, 712-722. CrossRef Brown, J. D., & Dutton, K. A. (1995). The thrill of victory, the complexity of defeat: self-esteem and people’s emotional reactions to success and failure. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 4, 712-722. CrossRef
go back to reference Cohen, J., & Cohen, P. (1983) Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, N.J.: Lawrence ErlbaumAssociates. (Second Edition). Cohen, J., & Cohen, P. (1983) Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, N.J.: Lawrence ErlbaumAssociates. (Second Edition).
go back to reference Crocker, J., & Park, L. E. (2004). The costly pursuit of self-esteem. Psychological Bulletin, 130, 3, 329-414. Crocker, J., & Park, L. E. (2004). The costly pursuit of self-esteem. Psychological Bulletin, 130, 3, 329-414.
go back to reference Güldner, M. G., Stegge, H., Smits, M., & Thomaes, S. (2010) De kwetsbaarheid van de narcistische zelfwaardering bij kinderen. Kind en Adolescent, 31, 1, 4-15. CrossRef Güldner, M. G., Stegge, H., Smits, M., & Thomaes, S. (2010) De kwetsbaarheid van de narcistische zelfwaardering bij kinderen. Kind en Adolescent, 31, 1, 4-15. CrossRef
go back to reference Güldner, M. G., & Stegge, H. (2007). Zelfbeeld, zelfwaardering en zelfregulatie in de klinische praktijk. Kinder & Jeugdpsychotherapie, 34, 2, 38-48. Güldner, M. G., & Stegge, H. (2007). Zelfbeeld, zelfwaardering en zelfregulatie in de klinische praktijk. Kinder & Jeugdpsychotherapie, 34, 2, 38-48.
go back to reference Harter, S. (1985). The Self-Perception Profile for Children: Revision of the Perceived Competence Scale for Children[ Manual] Denver: University of Denver. Harter, S. (1985). The Self-Perception Profile for Children: Revision of the Perceived Competence Scale for Children[ Manual] Denver: University of Denver.
go back to reference Harter, S. (2006a). The self. InW. Damon & R.M. Lerner (Series Eds.) & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 505-570). New York: Wiley. Harter, S. (2006a). The self. InW. Damon & R.M. Lerner (Series Eds.) & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 505-570). New York: Wiley.
go back to reference Harter, S. (2006b). Where do we go from here. In M. H. Kernis, Self-esteem issues and answers. A sourcebook of current perspectives (pp. 430-438). New York: Psychology Press. Harter, S. (2006b). Where do we go from here. In M. H. Kernis, Self-esteem issues and answers. A sourcebook of current perspectives (pp. 430-438). New York: Psychology Press.
go back to reference Holland, R.W., Meertens, R. M., & Van Vugt,M. (2002). Dissonance on the road: Self-esteem as moderator of internal and external self-justification strategies. Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 1713-1724. CrossRef Holland, R.W., Meertens, R. M., & Van Vugt,M. (2002). Dissonance on the road: Self-esteem as moderator of internal and external self-justification strategies. Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 1713-1724. CrossRef
go back to reference Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14, 1-26. CrossRef Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14, 1-26. CrossRef
go back to reference Kernis, M. H., & Goldman, B. M. (2003). Stability and variability in self-concept and self-esteem. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.). Handbook of self and identity (pp. 106-127). New York: The Guilford Press. Kernis, M. H., & Goldman, B. M. (2003). Stability and variability in self-concept and self-esteem. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.). Handbook of self and identity (pp. 106-127). New York: The Guilford Press.
go back to reference Kernis, M. H., Lakey, C. E., & Heppner, W. L. (2008). Secure versus fragile high self-esteem as a predictor of verbal defensiveness: converging findings across three different markers. Journal of Personality, 76, 477-512. PubMedCrossRef Kernis, M. H., Lakey, C. E., & Heppner, W. L. (2008). Secure versus fragile high self-esteem as a predictor of verbal defensiveness: converging findings across three different markers. Journal of Personality, 76, 477-512. PubMedCrossRef
go back to reference Morf, C. C., & Rhodewalt, F. (2001). Unraveling the Paradoxes of Narcissism: A Dynamic Self-Regulatory Processing Model. Psychological Inquiry, 12, 4, 177-196. CrossRef Morf, C. C., & Rhodewalt, F. (2001). Unraveling the Paradoxes of Narcissism: A Dynamic Self-Regulatory Processing Model. Psychological Inquiry, 12, 4, 177-196. CrossRef
go back to reference Park, L. E., Crocker, J., & Kiefer, A. K. (2007). Contingencies of self-worth, academic failure, and goal pursuit. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 1503-1517. PubMedCrossRef Park, L. E., Crocker, J., & Kiefer, A. K. (2007). Contingencies of self-worth, academic failure, and goal pursuit. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 1503-1517. PubMedCrossRef
go back to reference Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent selfimage. Princeton, nj:Princeton University Press. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent selfimage. Princeton, nj:Princeton University Press.
go back to reference Stegge, H., & Thomaes, S. (2007). Korte lontjes en opgeblazen ego’s: over schaamte, zelfbeeld en agressie. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 34, 2, 5-23. Stegge, H., & Thomaes, S. (2007). Korte lontjes en opgeblazen ego’s: over schaamte, zelfbeeld en agressie. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 34, 2, 5-23.
go back to reference Thomaes, S., Bushman, B. J., Orobio de Castro, B., & Stegge, H. (2009). What makes narcissists bloom? A framework for research on the etiology and development of narcissism. Development and Psychopathology, 21, 1233-1247. PubMedCrossRef Thomaes, S., Bushman, B. J., Orobio de Castro, B., & Stegge, H. (2009). What makes narcissists bloom? A framework for research on the etiology and development of narcissism. Development and Psychopathology, 21, 1233-1247. PubMedCrossRef
go back to reference Thomaes, S., Stegge, H., Bushman, B. J., Olthof, T., & Dennissen, J. (2008). Development and validation of the Childhood Narcissism Scale. Journal of Personality Assessment, 90, 4, 382-391. CrossRef Thomaes, S., Stegge, H., Bushman, B. J., Olthof, T., & Dennissen, J. (2008). Development and validation of the Childhood Narcissism Scale. Journal of Personality Assessment, 90, 4, 382-391. CrossRef
go back to reference Thomaes, S., Bushman, B. J., Stegge, H., & Olthof, T. (2008). Trumping shame by blasts of noise: narcissism, self-esteem, shame, and aggression in young adolescents. Child Development, 79, 6, 1792-1801. CrossRef Thomaes, S., Bushman, B. J., Stegge, H., & Olthof, T. (2008). Trumping shame by blasts of noise: narcissism, self-esteem, shame, and aggression in young adolescents. Child Development, 79, 6, 1792-1801. CrossRef
go back to reference Thomaes, S., & Stegge, H. (2007). Hoe narcisten tot bloei komen: over gezonde en ongezonde zelfgevoelens bij kinderen. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 34, 2, 24-37. Thomaes, S., & Stegge, H. (2007). Hoe narcisten tot bloei komen: over gezonde en ongezonde zelfgevoelens bij kinderen. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 34, 2, 24-37.
go back to reference Veerman, J. W., Straathof, M. A. E., Treffers, Ph. D. A., Van Den Bergh, B. R. H., & Ten Brink, L. T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen ( cbsk ). Lisse: Swets & Zeitlinger. Veerman, J. W., Straathof, M. A. E., Treffers, Ph. D. A., Van Den Bergh, B. R. H., & Ten Brink, L. T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen ( cbsk ). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Beschermt een gezonde zelfwaardering tegen de negatieve gevolgen van falen en kritiek?
Auteurs
Drs. M. G. Güldner
Prof. dr. G. T. M. Stegge
Publicatiedatum
01-02-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2013
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-013-0003-2

Andere artikelen Uitgave 1/2013

Kind en adolescent 1/2013 Naar de uitgave