Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2013 | Artikelen | Uitgave 1/2013

Kind en adolescent 1/2013

Beschermt een gezonde zelfwaardering tegen de negatieve gevolgen van falen en kritiek?

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 1/2013
Auteurs:
Drs. M. G. Güldner, Prof. dr. G. T. M. Stegge
Belangrijke opmerkingen
is klinisch psycholoog-psychotherapeut en werkzaam bij de Bascule te Amsterdam.
hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en sinds september werkzaam als gz-psycholoog bij de Waag te Amsterdam.

Samenvatting

In een tweetal afzonderlijke studies werd de hypothese getoetst dat een gezonde zelfwaardering kinderen beschermt tegen de negatieve gevolgen van falen en kritiek. In studie 1 werd in een experimentele opzet de invloed van succes of falen op de zelfgevoelens onderzocht. Aan dit onderzoek namen 247 kinderen deel in de leeftijd van 9 tot 13 jaar van zes reguliere basisscholen. In studie 2 werd het oordeel van kinderen over de zin van feedback en de wijze waarop ze met feedback omgaan gevraagd. Aan dit onderzoek namen 258 kinderen deel in de leeftijd van 9 tot 13 jaar van vijf basisscholen. De resultaten ondersteunen de veronderstelde gunstige werking van een gezonde zelfwaardering. Kinderen met een gezonde zelfwaardering blijven positief over zichzelf denken na falen (studie 1), en lijken beter dan kinderen met een kwetsbare positieve zelfwaardering te kunnen profiteren van negatieve feedback (studie 2).

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2013

Kind en adolescent 1/2013 Naar de uitgave