Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Beroepshouding ontwikkelen

Auteur : Joost Dupont

Gepubliceerd in: De beroepshouding van fysiotherapeuten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Leerdoelen

Dit hoofdstuk maakt duidelijk wat verstaan wordt onder de beroepshouding van fysiotherapeuten. Er wordt ingegaan op hoe de adviezen van ervaren therapeuten je kunnen helpen je eigen beroepshouding te verbeteren. Bovendien wordt een eerste beschrijving gegeven van vier eigenschappen die bijdragen aan een goede beroepshouding.
Na bestudering van dit hoofdstuk weet je:
  • wat de relatie is tussen beroepshouding en professionaliteit;
  • wat het belang is van het vormen van een eigen visie op een professionele beroepshouding;
  • wat het verschil is tussen hard skills en soft skills;
  • hoe je kunt leren van de ervaringen van andere fysiotherapeuten en de visies uit het werkveld;
  • wat er bedoeld wordt met de ‘meester-leerlingverhouding’;
  • welke vier eigenschappen (soft skills) essentieel zijn voor een professionele beroepshouding.
Voetnoten
1
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
2
B. Visser-Fijn van Draat, H. van Slooten & A. Vis (2006). Beroepsethiek en Gedragsregels voor de Fysiotherapeut. Amersfoort: KNGF, p. 5.
 
3
Het beroepsprofiel van de fysiotherapeut. Amersfoort: Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
 
4
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
5
Ibid.
 
6
P. van Tongeren (2012). Leven is een kunst. Over morele ervaring, deugdethiek en levenskunst. Zoetermeer: Uitgeverij Klement, p. 63. Zie ook: P. Ricoeur (1992). Oneself as another. Chicago: University of Chicago Press, p. 240, 273–288, en J. Dupont (2010). Identiteit is kwaliteit. Budel: Uitgeverij Damon, pp. 186–189.
 
7
B. Visser-Fijn van Draat, H. van Slooten & A. Vis (2006). Beroepsethiek en Gedragsregels voor de Fysiotherapeut, Amersfoort: KNGF.
 
8
Zie voor het effect van het lezen van verhalen op persoonlijke identiteit – en daarmee op de eigen beroepshouding – het concept Mimesis 3, uitgewerkt door Ricoeur in: P. Ricoeur (1992). Oneself as another. Chicago: University of Chicago Press, P. Ricoeur (1984). Time and Narrative Vol. 1. Chicago: University of Chicago Press, P. Ricoeur (1985). Time and Narrative Vol. 2. Chicago: University of Chicago Press, P. Ricoeur (1988). Time and Narrative Vol. 3. Chicago: University of Chicago Press. Zie voor Mimesis 3 ook: J. Dupont (2010). Identiteit is kwaliteit. Budel: Uitgeverij Damon.
Over de beelden die verhalen ‘hun effect’ geven zie: J. Dupont (2009). ‘Identiteit ligt in de nuance van verhalen’, in: C. Hermans en Th. van der Zee. Identiteit als verhaal van de school. Budel: Uitgeverij Damon.
 
9
P. van Tongeren (2003). Deugdelijk leven. Een inleiding in de deugdethiek. Amsterdam: SUN, pp. 106–107.
 
Metagegevens
Titel
Beroepshouding ontwikkelen
Auteur
Joost Dupont
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0379-3_1