Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Beroepsgericht leren en begeleiden

Auteurs : Nicolien van Halem, Tera Stuut, Henny Verbeek

Gepubliceerd in: De werkbegeleider in zorg en welzijn

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk staat beroepsgericht leren centraal. Op welke manier maakt de student zich kennis, vaardigheden en een juiste beroepshouding eigen op school en in de praktijk? We besteden aandacht aan de verschillende leerwegen in het mbo en de vormen van leren binnen het beroepsonderwijs waarin een steeds grotere rol door praktijkleren wordt ingenomen. Wie spelen een rol in de begeleiding van de student en wat is de rol van de werkbegeleider? Wat zijn de beste omstandigheden om te leren, hoe is het leer- en werkklimaat? Om een stage of leerwerkperiode goed vorm te geven, zijn er BPV-protocollen die de fasen beschrijven van een goede stage- of werkbegeleiding en wat er van elke partij wordt verwacht (student, school, leerbedrijf en SBB). Ten slotte volgt uitleg over de opzet van de kwalificatiedossiers, de basis van iedere mbo-opleiding.
Literatuur
go back to reference Kanneworff, A. (2019). De ideale omgeving is er zelden in de praktijk. Onderwijs en Gezondheidszorg, 5(43), 10–11. Kanneworff, A. (2019). De ideale omgeving is er zelden in de praktijk. Onderwijs en Gezondheidszorg, 5(43), 10–11.
go back to reference Ritzen, H., Hartman, E., & Haarhuis-Ophof, C. (2016). Het curriculum Verzorgende IG-derde leerweg. Resultaat innovatieagenda ouderenzorg 2014–2016. Onderwijs en Gezondheidszorg, 4(40), 24–27. Ritzen, H., Hartman, E., & Haarhuis-Ophof, C. (2016). Het curriculum Verzorgende IG-derde leerweg. Resultaat innovatieagenda ouderenzorg 2014–2016. Onderwijs en Gezondheidszorg, 4(40), 24–27.
go back to reference SBB (2020). Reglement erkenning leerbedrijven Vastgesteld door het Algemeen Bestuur van SBB op 27 juni 2019. SBB (2020). Reglement erkenning leerbedrijven Vastgesteld door het Algemeen Bestuur van SBB op 27 juni 2019.
go back to reference V&V (2020). Deel 3 Beroepsprofiel verpleegkundige. Utrecht: V&VN. V&V (2020). Deel 3 Beroepsprofiel verpleegkundige. Utrecht: V&VN.
Metagegevens
Titel
Beroepsgericht leren en begeleiden
Auteurs
Nicolien van Halem
Tera Stuut
Henny Verbeek
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2563-4_1