23-01-2020 | Onderzoeksartikel
Beknopt instrument om kinderen met een taalontwikkelingsstoornis tijdig te herkennen
Auteurs:
F. B. Diepeveen, P. van Dommelen, A. M. Oudesluys-Murphy, P. H. Verkerk
Gepubliceerd in:
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg
|
Uitgave 1/2020
Log in om toegang te krijgen
Samenvatting
Inleiding
Dit onderzoek had als doel een beknopt instrument te ontwikkelen voor het tijdig herkennen van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), dat een acceptabele voorspellende validiteit heeft.
Methode
In een nested case-controlonderzoek werden leerlingen, in de leeftijd van 4 tot 11 jaar, van een school voor speciaal onderwijs cluster 2 (voor kinderen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden) met bewezen TOS gematcht op geboortedatum en geslacht met kinderen die het reguliere basisonderwijs volgden. Vervolgens analyseerden wij de voorspellende validiteit voor het hebben van TOS op grond van combinaties van de scores op de taalkenmerken van het Van Wiechenonderzoek op de leeftijd van 24, 36 en 45 maanden. We konden gebruikmaken van de gegevens van 253 paren van kinderen met en zonder TOS.
Resultaten
Bij een combinatie van uitval op twee taalkenmerken op één leeftijdsmoment varieerde de specificiteit van 85 tot 100 % en de sensitiviteit van 32 tot 78 %. Wanneer vijf taalkenmerken op de drie verschillende leeftijden werden gecombineerd, werd een specificiteit van 96 % (95 %-betrouwbaarheidsinterval (BI) 94–99 %) en een sensitiviteit van 71 % (95 %-BI 66–77 %) gevonden.
Conclusie
De gevonden combinatie van vijf taalkenmerken kan beschouwd worden als een beknopt instrument met een acceptabele voorspellende validiteit om kinderen met TOS tijdig te kunnen herkennen.