Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 3/2003

01-03-2003 | Journaal

Beïnvloeding

Auteur:    

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 3/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Niet alleen advertenties beïnvloeden het gedrag van dokters, vooral artsenbezoekers en gratis tijdschriften blijken huisartsen aan te zetten om nieuwe medicijnen uit te proberen. Prosser et al. onderzochten in een kwalitatief onderzoek 721 voorschriften voor nieuwe medicijnen bij 107 huisartsen. Bij 43% van de voorschriften gaven de huisartsen aan dat informatie van invloed was geweest (39% die van de artsenbezoekers en 4% die van een advertentie). Ook de vraag van patiënten beïnvloedt de beslissing iets nieuws te proberen (22%) en bij een kwart van de beslissingen speelt het idee van een mindere werking van een eerder geprobeerd geneesmiddel ook een rol.
Literatuur
go back to reference Prosser H, et al. Influences on GP's decision to prescribe new drugs – the importance of who says what. Fam Practice 2003;20:61-8.CrossRef Prosser H, et al. Influences on GP's decision to prescribe new drugs – the importance of who says what. Fam Practice 2003;20:61-8.CrossRef
Metagegevens
Titel
Beïnvloeding
Auteur
   
Publicatiedatum
01-03-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 3/2003
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083528

Andere artikelen Uitgave 3/2003

Huisarts en wetenschap 3/2003 Naar de uitgave

Journaal

Misleiding

Intermezzo

Neushoofd