Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2007 | Original Paper | Uitgave 3/2007 Open Access

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2007

Being Admired or Being Liked: Classroom Social Status and Depressive Problems in Early Adolescent Girls and Boys

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 3/2007
Auteurs:
Albertine J. Oldehinkel, Judith G. M. Rosmalen, René Veenstra, Jan Kornelis Dijkstra, Johan Ormel

Abstract

This study investigates associations between depressive problems and classroom social status in a large population cohort of Dutch early adolescents (N = 1046, age 13.52 ± 0.51, 52.4% girls). Depressive problems were assessed by parent and self-reports and classroom status by peer nominations. We assessed peer status with respect to both achievement-related (being a good learner, being good at sports, being good-looking) and affection-related (being liked, being disliked, being best friend) areas. In boys, depressive problems were most strongly associated with not being good at sports, while in girls the association was strongest for not being liked. The risk of a low status in one area could largely be compensated by a high status in another area.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2007

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2007 Naar de uitgave