Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

12-01-2016 | Empirical Research | Uitgave 6/2016

Journal of Youth and Adolescence 6/2016

Behavioral Engagement, Peer Status, and Teacher–Student Relationships in Adolescence: A Longitudinal Study on Reciprocal Influences

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 6/2016
Auteurs:
Maaike C. Engels, Hilde Colpin, Karla Van Leeuwen, Patricia Bijttebier, Wim Van Den Noortgate, Stephan Claes, Luc Goossens, Karine Verschueren

Abstract

Although teachers and peers play an important role in shaping students’ engagement, no previous study has directly investigated transactional associations of these classroom-based relationships in adolescence. This study investigated the transactional associations between adolescents’ behavioral engagement, peer status (likeability and popularity), and (positive and negative) teacher–student relationships during secondary education. A large sample of adolescents was followed from Grade 7 to 11 (N = 1116; 49 % female; M age = 13.79 years). Multivariate autoregressive cross-lagged modeling revealed only unidirectional effects from teacher–student relationships and peer status on students’ behavioral engagement. Positive teacher–student relationships were associated with more behavioral engagement over time, whereas negative teacher–student relationships, higher likeability and higher popularity were related to less behavioral engagement over time. We conclude that teachers and peers constitute different sources of influence, and play independent roles in adolescents’ behavioral engagement.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2016

Journal of Youth and Adolescence 6/2016 Naar de uitgave