Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Behandeling, de praktijk

Auteurs : Prof. dr. Else de Haan, Dr. Lidewij H. Wolters

Gepubliceerd in: Bedwing je dwang

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoewel in de leerboeken dwanggedachten vrijwel altijd als eerste genoemd worden, en dwanghandelingen beschreven worden als een reactie op die gedachten, hebben de meeste kinderen vooral last van dwanghandelingen. Gevraagd naar hun problemen zullen zij die als eerste noemen. Hun dwanggedachten zijn eerder de verklaring voor hun rituelen dan de aanleiding daarvoor, in hun beleving. Een klein aantal kinderen klaagt over de typische dwanggedachten zoals die in de DSM worden genoemd: steeds terugkerende gedachten of beelden die zij niet willen hebben. Zij hebben soms ook dwanghandelingen in reactie hierop, maar beleven deze als minder belangrijk. Vaak kunnen ze die handelingen ook achterwege laten zonder dat de dwanggedachten veranderen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Behandeling, de praktijk
Auteurs
Prof. dr. Else de Haan
Dr. Lidewij H. Wolters
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2522-1_4