Samenvatting
Het begrip sociaal-emotionele problematiek heeft betrekking op de sociale en emotionele gedragsmoeilijkheden die zich kunnen voordoen in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De belangrijkste clusters die met de sev in kaart kunnen worden gebracht zijn: aandachtstekort met hyperactiviteit (adhd), sociaal probleemgedrag (odd/cd), angstig en stemmingsverstoord gedrag, alsmede autistisch gedrag (pdd). Kinderen die kampen met aandachtstekort met hyperactiviteit hebben moeite hun aandacht gericht vast te houden. Daarnaast zijn ze overbeweeglijk en ongeremd. Sociaal probleemgedrag kan de vorm aannemen van opstandig, dwars of tegendraads gedrag. Daarnaast heeft het betrekking op gedrag waarbij de fundamentele rechten van anderen, normen of regels worden overtreden. Dat kan agressief gedrag zijn (bijv. vechten of vernielen). Het kan ook antisociaal gedrag betreffen (bijv. liegen of stelen). Angst- en stemmingsverstoord gedrag verwijst naar problemen in het emotionele functioneren van kinderen. Het kan daarbij gaan om angst in het algemeen, sociaal-angstig gedrag en angstig-depressief gedrag. Autistisch gedrag, ten slotte, verwijst naar ernstige gebreken in sociaal-interactief en communicatief gedrag bij kinderen met daarnaast sterk stereotiep gedrag.