Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Begrippen en omschrijvingen kwaliteit

Auteur : Gabriëlle Verbeek

Gepubliceerd in: Kwaliteitszorg, onze zorg!

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kwaliteit is een complex begrip in de zorg. Iedereen heeft wel een gevoel bij het woord ‘kwaliteit’, maar wat zit er achter dit begrip? Dit hoofdstuk behandelt de verschillende definities en begrippen. We bekijken wat de subjectieve aspecten en wat de meer harde maatstaven voor kwaliteit zijn. Kwaliteit kan betrekking hebben op een aspect van zorg. Als er betrokkenheid is van meerdere partijen – zoals zorgaanbieders, verzekeraars, gebruikers – heeft het de voorkeur bredere begrippenkaders te hanteren. Deze dienen dan voor specifieke hulpverleningssituaties geoperationaliseerd te worden. Aspecten van kwaliteit kunnen per instelling of per beroepssituatie meetbaar gemaakt worden.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Begrippen en omschrijvingen kwaliteit
Auteur
Gabriëlle Verbeek
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1992-3_3