Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Beginfase

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zodra een groep begint, komen ook de eerste groepsdynamische processen op gang. Voor een deel liggen deze processen op taakniveau, voor een deel op sociaalemotioneel niveau. Het taakniveau betreft alles wat een groep doet om het gestelde doel te bereiken en zo haar voortbestaan in de omgeving veilig te stellen. Het sociaal emotioneel niveau betreft het interne groepsfunctioneren dat op gang komt wanneer de groep aan de taak werkt. Daartoe behoren onder andere het zoeken naar duidelijkheid en overeenkomsten met andere groepsleden, stereotypering en pseudo-interactie. De beginfase komt tot een eind wanneer de groep een heldere taakstructuur heeft gevonden. In de daarop volgende middenfase komen de onderlinge relaties centraal te staan; dit mondt later uit in een relatiepatroon. In dit hoofdstuk komt de taak van de groepsbegeleider tijdens de eerste fase aan bod. Het hoofdstuk sluit af met een bespreking van fenomenen en vragen die typerend zijn voor de beginfase.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Antons, K. (1976). Groepsdynamika in praktijk. Alphen aan den Rijn: Samsom. Antons, K. (1976). Groepsdynamika in praktijk. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Homans, G.C. (1966). Individu en gemeenschap. Utrecht: Het Spectrum. Homans, G.C. (1966). Individu en gemeenschap. Utrecht: Het Spectrum.
Metagegevens
Titel
Beginfase
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_2