TODO: Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

38. Beeldvorming

Auteur : J. Lindenberg

Gepubliceerd in: Inleiding in de gerontologie en geriatrie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoe we over onszelf denken wordt beïnvloed door beelden die wij en anderen hebben over de groepen waartoe wij behoren. Kenmerken die we toekennen aan groepsleden, stereotypen, helpen ons de wereld te categoriseren, te begrijpen en betekenis te geven. Onjuiste of onterechte stereotypen noemen we vooroordelen. De beelden over ouderen vormen zich langs twee dimensies: warmte (bijvoorbeeld vriendelijkheid en wijsheid) en competentie (bijvoorbeeld fysieke afhankelijkheid en onbekwaamheid). Die twee dimensies zien we terug in hoe de media ouderen neerzetten en in hoe we over veroudering denken. Maatschappelijk zien we dat ouderen anders benaderd worden dan andere leeftijdsgroepen: zij krijgen te maken met leeftijdsdiscriminatie en babypraat. Theorieën over beeldvorming suggereren dat beelden over ouderen voortkomen uit onze angst voor de dood, uit de negatievere sociale identiteit die met ouderen wordt geassocieerd of doordat ouderen minder gewaardeerde maatschappelijke rollen vervullen. De (on)bewuste beelden die we hebben zijn hardnekkig en lastig te beïnvloeden. Het beïnvloeden van beeldvorming over ouderen wordt vooral geprobeerd via intergenerationeel contact of voor ouderen zelf door coaching en gespreksgroepen.
Voetnoten
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Beeldvorming
Auteur
J. Lindenberg
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2453-8_38