Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Bedrijfscultuur en samenwerking

Auteurs : Wiebe Jan Lubbers, Ruth Hammelburg

Gepubliceerd in: Veranderende samenwerking in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een praktische definitie van ‘cultuur’ is dat het een geheel is van ongeschreven normen en waarden in een organisatie en het daaruit voortvloeiende gedrag. Harrison maakt onderscheid tussen machtscultuur, rolcultuur, taakcultuur en persoonscultuur. Daarnaast kan het aspect cultuur zich ook afspelen op verschillende niveaus: dat van het individu, een afdeling, een bedrijf en om het ingewikkelder te maken brengt ook elke professie een eigen cultuur mee. In een ziekenhuis is de cultuur van de artsen bijvoorbeeld een andere dan die van de verpleegkundigen. In samenwerking is de cultuur belangrijk omdat die, soms heftig, kan botsen tussen mensen uit de verschillende groepen onderling, en ook binnen een team.
Metagegevens
Titel
Bedrijfscultuur en samenwerking
Auteurs
Wiebe Jan Lubbers
Ruth Hammelburg
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9973-4_10