Skip to main content
Top

2004 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Basiscommunicatie

Auteurs : M. Hoogland, M. Eliëns, J. van der Giessen

Gepubliceerd in: Video-interactiebegeleiding

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Karel en Ans, leerkrachten met een duobaan, kijken met een (v)ib-er naar een video-opname van een gesprek dat zij gevoerd hebben. Het gesprek ging over een kind in hun klas waar ze elk een andere mening over hebben. Karel vindt dat het goed gaat met het kind omdat ze er vrolijker uitziet. Ans denkt dat ze toneel speelt om van ‘het gezeur’ van de leerkracht(en) af te zijn. In het gesprek blijven ze beiden op hun standpunt staan en krijgen ze bijna ruzie.
Op de videobeelden is te zien dat Karel zacht praat en weinig mimiek heeft. Ans daarentegen is heftig zowel in woord als gebaar. Ze praten langs elkaar heen. Ze nemen veel initiatieven om hun mening te verhelderen. Ze luisteren niet naar elkaar.
Voetnoten
1
Conversatietoon is de toon die gebruikt wordt in een gesprek waarin men elkaar ‘vrijblijvend’ ontmoet; het is een vriendelijke geïnteresseerde toon. Als er iemand is die op conversatietoon de tegenstelling benoemt voelen beide gesprekspartners zich ontvangen wat betreft hun eigen mening, maar zijn zich op dat moment tevens bewust van de mening van de ander.
 
Metagegevens
Titel
Basiscommunicatie
Auteurs
M. Hoogland
M. Eliëns
J. van der Giessen
Copyright
2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9592-7_2