Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

13-09-2019 | Original Paper | Uitgave 1/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2020

Attention Modification to Attenuate Facial Emotion Recognition Deficits in Children with Autism: A Pilot Study

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2020
Auteurs:
Andrea Trubanova Wieckowski, Susan W. White
Belangrijke opmerkingen

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Diminished attending to faces may contribute to the impairments in emotion recognition and expression in autism spectrum disorder (ASD). The current study evaluated the acceptability, feasibility, and preliminary efficacy of an attention modification intervention designed to attenuate deficits in facial emotion recognition (FER). During the 10-session experimental treatment, children (n = 8) with ASD watched dynamic videos of people expressing different emotions with the facial features highlighted to guide children’s attention. Children and their parents generally rated the treatment as acceptable and helpful. Although FER improvement was not apparent on task-based measures, parents reported slight improvements and decreased socioemotional problems following treatment. Results suggest that further research on visual attention retraining for ASD, within an experimental therapeutic program, may be promising.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2020 Naar de uitgave