Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2015 | Uitgave 2/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2015

Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Social Skills in Youth: A Moderated Mediation Model of Emotion Dysregulation and Depression

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 2/2015
Auteurs:
Nora Bunford, Steven W. Evans, Stephen P. Becker, Joshua M. Langberg
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10802-014-9909-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Although studies document an association between Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and social problems, little is known about mediating or moderating mechanisms underlying this association. We examined whether, among youth, emotion dysregulation (ED) mediates the negative association between ADHD and social skills, and whether this mediational process is moderated by symptoms of depression. A total of 171 youth with ADHD (76 % male; Mage = 12.15, SD = 0.95) and their parents completed measures of ED, depression, and social skills. Results indicated that, after controlling for oppositional defiant disorder, the negative association between ADHD and social skills was mediated by ED. Further, this indirect effect was relevant for youth with non-clinical and subclinical levels of depression but not for those with clinical levels of depression. These findings underscore the importance of ED in the association between ADHD and social functioning among youth and suggest a need for additional research to understand how and when ED impacts such functioning.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2015 Naar de uitgave