Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

30-09-2015 | Uitgave 4/2015

Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy 4/2015

Assumptions and Conclusions: Fundamental Distinctions Between Tibetan Buddhist and Western Approaches to Happiness

Tijdschrift:
Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy > Uitgave 4/2015
Auteurs:
Gustavo Szpilman Cutz, Jill Rathus, Hilary B. Vidair, Ruth DeRosa

Abstract

The cultivation of happiness is the stated goal of Tibetan Buddhism and of Western models of psychotherapy alike. Yet these two traditions differ sharply in their identification of the conditions that give rise to happiness. Since both traditions present themselves as empirical systems of investigation open to confirmation or refutation, it may prove useful for practitioners in each tradition to become familiar with each others’ theories and claims regarding the causes of happiness. This paper discusses the questions asked and models proposed by Western psychologists researching happiness and how these differ from the questions asked and models proposed by the Tibetan Buddhist tradition of psychology. It also presents an overview of scientific findings related to each of these models, and suggests possible benefits of investigating the basis for underlying assumptions of theories of happiness and the effects of such assumptions on the outcomes derived from different models of psychology.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy 4/2015 Naar de uitgave