Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2011 | Original Article | Uitgave 5/2011

Child Psychiatry & Human Development 5/2011

Associations Between Effortful Control, Psychological Control and Proactive and Reactive Aggression

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2011
Auteurs:
Jamie Rathert, Paula J. Fite, Alden E. Gaertner
Belangrijke opmerkingen
An erratum to this article can be found at http://​dx.​doi.​org/​10.​1007/​s10578-011-0262-1

Abstract

The current study examined relations between effortful control (ones ability to focus and shift attention in an adaptive manner), psychological control (caregiver attempts to manipulate the child’s internal world) and proactive and reactive aggression. Participants were 69 children (54% male) ranging from 9 to 12 years of age (M = 10.35, SD = 1.14) and their primary caregivers from a community-recruited sample. Results indicate that psychological control and effortful control interacted and contributed to proactive aggression. At high levels of effortful control psychological control was positively associated with proactive aggression, whereas at low levels of effortful control psychological control was unrelated to proactive aggression. In contrast, although both effortful control and psychological control were correlated with reactive aggression, only effortful control was uniquely negatively associated with reactive aggression. Implications for prevention and intervention are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2011

Child Psychiatry & Human Development 5/2011 Naar de uitgave