Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Assessment: inzicht in functioneren

Auteur : Harm Tillema

Gepubliceerd in: Handboek human resource development

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Dit hoofdstuk behandelt de inzet van assessment(methoden) als onderdeel van personeelsbeleid in organisaties. In de bespreking is er vooral aandacht voor de betekenis van assessments in de ontwikkeling van werknemers. Er worden enkele belangrijke methoden besproken, waarna wordt ingegaan op hoe deze instrumenten concreet zijn in te zetten en hoe middels assessment feedback valt te geven over functioneren. Ten slotte kijken we naar de kwaliteit van deze assessments. ‘Assessment’ is een steeds meer in zwang geraakte term voor het waarderen van iemands kunnen. Meer nog dan beoogd is met de termen ‘beoordelen’ of ‘toetsen’ gaat het bij assessment om het vaststellen of registreren van wat iemand kan, alsook om het afwegen en doorlichten van geleverde prestaties. Hiermee is bedoeld aan te geven dat assessment ‘inzicht geeft in het functioneren’. Via assessment gaat men na wat de sterke en zwakke kanten zijn in het functioneren.

Metagegevens
Titel
Assessment: inzicht in functioneren
Auteur
Harm Tillema
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8565-2_26