Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

25-10-2018 | Original Paper | Uitgave 3/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2019

Assessing intelligence at autism diagnosis: mission impossible? Testability and cognitive profile of autistic preschoolers

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2019
Auteurs:
Valérie Courchesne, Dominique Girard, Claudine Jacques, Isabelle Soulières

Abstract

Intelligence in minimally verbal children on the autism spectrum (AS) is at risk of being underestimated. The present study investigated testability and cognitive profile of preschool autistic children using conventional tools and strength-informed tools. Fifty-two AS children and fifty-four typical children matched on age (31–77 months) were assessed. Testability increased with age in both groups, was generally lower in AS children, but not related to their test performance. Typical children performed significantly better than AS children on conventional tools, but performance of both groups was similar on strength-informed tools. Differences of performance across tests were much greater in the AS group. These results emphasize the heterogenous, yet characteristic, cognitive profile in preschool children, and introduce the usefulness of flexible testing.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2019 Naar de uitgave