Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Arts en sociale media

Auteur : Enne Feenstra

Gepubliceerd in: Handboek medische professionaliteit

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

De snelle opkomst van sociale media als Facebook, Twitter en Youtube is ook merkbaar in de gezondheidszorg. Studenten geneeskunde gebruiken bijna allemaal sociale media, veel artsen en patiënten ook. Daarmee verandert de communicatie, niet alleen qua medium maar ook qua inhoud. Dat roept vragen op over hoe men als professional van sociale media gebruik kan en mag maken. Bestaande omgangsregels moeten aangepast worden aan nieuwe technieken, nieuwe regels moeten onderling ontwikkeld en afgesproken worden. Artsen, patiënten en studenten zijn elkaars gelijke in sociale media. Hiërarchie of status bestaat niet, of komt op andere wijze tot stand. Bijvoorbeeld met het aantal vrienden of volgers dat je hebt. De snelheid waarmee berichten zich kunnen verspreiden, is ongekend hoog, het bereik groot en daarmee de impact soms ook. Oude berichten verdwijnen bovendien bijna nooit meer.
Voetnoten
1
Facebook werd in 2008 in Nederland geïntroduceerd, Twitter in 2006 opgericht en Youtube in 2005.
 
2
Mednet 09-2012
 
3
Zie bijvoorbeeld: Arts in Spe, augustus 2012. In 140 tekens naar een opleidingsplek.
 
4
‘Planken’: het zo plat mogelijk liggen, als een plank, op vreemde of originele plaatsen en daarvan een foto nemen.
 
5
Een langdurende erectie bij de man, zonder dat er sprake is van seksuele opwinding.
 
6
Letterlijke tekst van Twitterbericht.
 
7
Zie bijvoorbeeld NRC van 20 december 2012: Britse justitie versoepelt smaadwet voor sociale media en de uitspraak over een conflict tussen werkgevers en werknemers over een ontslag vanwege een conversatie op hun privé Facebookaccounts (http://​www.​nlrb.​gov/​case/​20-CA-035511) (benaderd in juni 2013).
 
Literatuur
1.
go back to reference NRC 10 januari 2011. Bijna hele jeugd op sociale media. NRC 10 januari 2011. Bijna hele jeugd op sociale media.
4.
go back to reference Mayo Clinic Center for Social Media (2012). Bringing the social media revolution to health care. Mayo Clinic Center for Social Media (2012). Bringing the social media revolution to health care.
6.
go back to reference Vodopivec-Jamsek V, et al. The Cochrane Library 2012, Issue 12. Vodopivec-Jamsek V, et al. The Cochrane Library 2012, Issue 12.
13.
go back to reference Osman A, Wardle A, Caesar R. Online professionalism and Facebook–falling through the generation gap. MED teacher 2012;34(8):e549–56.CrossRef Osman A, Wardle A, Caesar R. Online professionalism and Facebook–falling through the generation gap. MED teacher 2012;34(8):e549–56.CrossRef
14.
go back to reference Muise A, Christofides E, Desmarais S. More information than you ever wanted: does Facebook bring out the green-eyed monster of jealousy? Cyberpsychol Behav 2009 Aug;12(4):441–4.PubMedCrossRef Muise A, Christofides E, Desmarais S. More information than you ever wanted: does Facebook bring out the green-eyed monster of jealousy? Cyberpsychol Behav 2009 Aug;12(4):441–4.PubMedCrossRef
19.
go back to reference Chretien K. Physicians on Twitter. JAMA 2011;305(6). Chretien K. Physicians on Twitter. JAMA 2011;305(6).
20.
go back to reference Chretien K, et al. Online posting of unprofessional content by medical students. JAMA 2009;302(12):1309–15.PubMedCrossRef Chretien K, et al. Online posting of unprofessional content by medical students. JAMA 2009;302(12):1309–15.PubMedCrossRef
21.
go back to reference KNMG. Manifest Medische professionaliteit. Utrecht: KNMG, 2007. KNMG. Manifest Medische professionaliteit. Utrecht: KNMG, 2007.
23.
go back to reference Tunick RA, Mednick L, Conroy C. A snapshot of child psychologists’ social media activity: Professional and ethical practice implications and recommendations. Professional Psychology: Research and Practice 2011;42(6):440–7.CrossRef Tunick RA, Mednick L, Conroy C. A snapshot of child psychologists’ social media activity: Professional and ethical practice implications and recommendations. Professional Psychology: Research and Practice 2011;42(6):440–7.CrossRef
Metagegevens
Titel
Arts en sociale media
Auteur
Enne Feenstra
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0373-1_5