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Radiation Therapy for Early Stages of Morbus Ledderhose

Strahlentherapie bei frühen Stadien des Morbus Ledderhose

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An Erratum to this article was published on 28 January 2010

Purpose:

To evaluate the efficacy of radiation therapy (RT) in the treatment of early stages of benign plantar fibromatosis (Morbus Ledderhose [ML]).

Patients and Methods:

From 2003 to 2008, 24 patients (33 sites) with a mean age of 52 years received RT for symptomatic ML. Prior to RT, 19 patients complained of pain and 15 had walking difficulties. 21 patients (28 sites) were irradiated with orthovoltage X-rays and three (five sites) received electron-beam irradiation. The RT protocol consisted of five weekly fractions of 3.0 Gy (15 Gy), repeated after 6 weeks to a total dose of 30 Gy in 20 patients (28 sites). In four patients (five sites), two single fractions of 4.0 Gy were applied, repeated at intervals of 4 weeks to total doses of 24–32 Gy. Primary study endpoints were the prevention of disease progression and the avoidance of a surgical intervention. Secondary endpoints were pain relief, improvement of gait, and patients’ subjective satisfaction measured with a linear analog scale (LAS).

Results:

After a median follow-up of 22.5 months, none of the patients experienced a progression of number and size of the lesions or the clinical symptoms. In eleven sites (33.3%) complete remission of cords or nodules occurred, in 18 (54.5%) a reduced number or size was noted, and four sites (12.1%) were unchanged. Pain relief was achieved in 13/19 patients (68.4%), and an improvement of gait abnormalities was noted in 11/15 patients (73.3%). The patients’ subjective satisfaction measured by means of the LAS revealed a median improvement of 3.5 points in 22/24 patients (91.6%). Skin or soft tissues toxicities RTOG grade > 2 were not noted.

Conclusion:

RT is effective for treatment of the early stages of ML and may obviate the need for a surgical intervention. Long-term follow-up studies including a larger number of patients are required to define the role of RT in the management of this disorder.

Ziel:

Prüfung der Effektivität der Radiotherapie (RT) bei der Behandlung der frühen Stadien der benignen plantaren Fibromatose (Morbus Ledderhose [ML]).

Patienten und Methodik:

Zwischen 2003 und 2008 wurden 24 Patienten (33 Lokalisationen) mit einem Durchschnittsalter von 52 Jahren aufgrund eines symptomatischen ML behandelt. Prätherapeutisch bestanden bei 19 Patienten Schmerzen und bei 15 Störungen des Gangbildes. 21 Patienten (28 Lokalisationen) wurden in Orthovolttechnik bestrahlt, drei (fünf Lokalisationen) mittels Elektronen eines Linearbeschleunigers. 20 Patienten wurden mit einem Intervall von 6 Wochen zwei Serien von 5 × 3,0 Gy verabreicht (Gesamtdosis 30 Gy); vier Patienten (fünf Lokalisationen) erhielten an zwei konsekutiven Tagen jeweils eine Einzeldosis von 4,0 Gy. Bei Wiederholung in 4-wöchigen Intervallen wurden Gesamtdosen von 24–32 Gy appliziert. Primäre Endpunkte der Untersuchung waren die Verhinderung einer Krankheitsprogression und die Vermeidung eines operativen Vorgehens. Die Schmerzrückbildung, die Verbesserung der Gangstörungen und die subjektive Zufriedenheit mit dem funktionellen Status waren sekundäre Endpunkte.

Ergebnisse:

Nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 22,5 Monaten trat bei keinem Patienten eine Größenprogression oder Zunahme der klinischen Symptome auf. Eine komplette Remission der Knoten oder Stränge wurde bei elf Lokalisationen (33,3%) erreicht, eine Verkleinerung oder zahlenmäßige Reduktion bei 18 (54,5%); vier Lokalisationen (12,1%) waren unverändert. Eine Schmerzrückbildung wurde bei 13/19 Patienten (68,4%) erzielt, eine Verbesserung von Gehstörungen bei 11/15 (73,3%). Bei 22/24 Patienten (91,6%) war die lineare Analogskala hinsichtlich der subjektiven Zufriedenheit um median 3,5 Punkte verbessert. An Haut und Weichteilen traten keine Nebenwirkungen RTOG-Grad > 2 auf.

Schlussfolgerung:

Die RT ist bei der Behandlung der frühen Stadien des ML effektiv und kann die Notwendigkeit einer operativen Intervention verhindern. Zur definitiven Bewertung des Stellenwerts der RT sind Langzeitstudien mit größeren Patientenzahlen erforderlich.

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Correspondence to Reinhard Heyd.

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An erratum to this article can be found at http://dx.doi.org/10.1007/s00066-010-7001-6

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Heyd, R., Dorn, A.P., Herkströter, M. et al. Radiation Therapy for Early Stages of Morbus Ledderhose. Strahlenther Onkol 186, 24–29 (2010). https://doi.org/10.1007/s00066-009-2049-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-009-2049-x

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