Purpose:
To investigate technical feasibilities of noncoplanar proton-beam therapy (PBT) on dose reduction to critical organs.
Material and Methods:
The degree of mechanical precision, rotational limitations of the gantry and the treatment couch were evaluated, and dose-volume histograms were compared for noncoplanar and coplanar PBT. Following these studies, three patients with tumors proximal to the optic nerve underwent noncoplanar PBT.
Results:
Noncoplanar PBT offered advantage in dose reduction to the optic nerve when compared to coplanar therapy. This advantage was more significant if the tumor reduced in size during treatment. None experienced radiation injury to the optic nerve during a short follow-up time of 7–12 months.
Conclusion:
Noncoplanar PBT appears to reduce doses to organs at risk.
Ziel:
Untersuchung der technischen Möglichkeiten der nichtkoplanaren Protonenstrahlentherapie (PST) im Hinblick auf die Reduktion der Dosisbelastung von kritischen Organen.
Material und Methodik:
Evaluiert wurden der Grad der mechanischen Präzision, die Rotationsbeschränkungen der Gantry und des Behandlungstischs, und es wurden Dosis-Volumen-Histogramme für die nichtkoplanare und koplanare PST verglichen. Im Anschluss daran wurden drei Patienten mit proximal des Sehnervs gelegenen Tumoren einer nichtkoplanaren PST unterzogen.
Ergebnisse:
Die nichtkoplanare PST war im Hinblick auf die Reduktion der Dosisbelastung des Sehnervs im Vergleich zur koplanaren Therapie von Vorteil. Dieser Vorteil war in den Fällen, in denen die Tumorgröße während der Behandlung abnahm, signifikanter. Bei keinem der Patienten traten während eines kurzen Nachuntersuchungszeitraums von 7–12 Monaten Strahlenschäden am Sehnerv auf.
Schlussfolgerung:
Die nichtkoplanare PST scheint die Dosisbelastung für Risikoorgane zu reduzieren.
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An erratum to this article can be found at http://dx.doi.org/10.1007/s00066-010-7001-6
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Mizumoto, M., Nakayama, H., Tokita, M. et al. Technical Considerations for Noncoplanar Proton-Beam Therapy of Patients with Tumors Proximal to the Optic Nerve. Strahlenther Onkol 186, 36–39 (2010). https://doi.org/10.1007/s00066-009-2019-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-009-2019-3