Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-09-2015 | Original Article | Uitgave 1/2016

Cognitive Therapy and Research 1/2016

Anxious but Thoroughly Informed? No Jumping-to-Conclusions Bias in Social Anxiety Disorder

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 1/2016
Auteurs:
Björn Schlier, Sylvia Helbig-Lang, Tania Marie Lincoln
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10608-015-9724-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Social anxiety disorder (SAD) is maintained by biased information processing, which might involve hasty decision making. This study tested whether SAD is associated with jumping-to-conclusions in neutral and socially threatening situations. Sixty participants with SAD and 56 healthy controls completed a beads-task and a Social Beads-Task (SBT) with neutral, threat-relevant, and self-relevant situations. Dependent variables were draws to decision (DTD) and certainty about the decision. In the beads-task, participants with SAD showed more DTD than controls. In the SBT, all participants drew fewer beads in threat- and self-relevant situations than in neutral scenarios. Participants with SAD reported higher certainty regarding their decision in the beads-task and in the threat- and self-relevant scenarios of the SBT. Jumping-to-conclusions increases when decision making is framed in a threatening or social-evaluative context. SAD may be linked to more certainty about decisions, but findings on group differences require further investigation.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 30 kb)
10608_2015_9724_MOESM1_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Cognitive Therapy and Research 1/2016 Naar de uitgave