Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

27. Analyse van het handelen

Auteurs: PhD Erica Baarends, MSc Inge Speth-Lemmens

Gepubliceerd in: Grondslagen van de ergotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

‘Handelen’ is een complex en multidimensionaal begrip, dat vanuit verschillende invalshoeken belicht kan worden. Een analyse van het handelen is dan ook niet eenvoudig maar het is wel mogelijk het handelen ‘uit elkaar te trekken’ of ‘in stukjes te hakken’ om het goed te begrijpen. Analyse van het handelen is één van de ‘gereedschappen’ die ergotherapeuten hebben om samen met de cliënt vragen, toekomstige uitdagingen maar ook knelpunten in het handelen proberen te begrijpen. Analyse van het handelen is dan ook een onderdeel van het methodisch denken en handelen. Het draagt er aan bij om het handelen therapeutisch, of effectief in te kunnen zetten. De analyse van het handelen kan gezien worden als een proces met vijf stappen: (1) bespreken en selecteren van één betekenisvolle activiteit binnen het dagelijkse handelen; (2) inzicht krijgen door alle dimensies van het handelen binnen de geselecteerde betekenisvolle activiteit te bespreken en te beredeneren; (3) observeren van alle dimensies van het handelen bij het daadwerkelijk uitvoeren van de betekenisvolle activiteit; (4) analyseren van bevorderende en belemmerende aspecten in het handelen; (5) Verder gaan met het methodisch handelen en kijken naar de vervolgstappen. Dit stapsgewijze proces is bedoeld als hulpmiddel om handelen systematisch, zo veel mogelijk in samenwerking met de cliënt, te analyseren. Naarmate de ervaring in de praktijk groeit, wordt de ‘analyse van het handelen’ steeds sneller en vaak ook implicieter.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL - Grondslagen van de ergotherapie

BSL Basisacademy hbo-V

Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Crepeau, E. B., Boyt Schell, B.A., Gillen, G., & Scaffa, M. E. (2014). Chapter 21: Analyzing occupations and activity. In B. A. Boyt-Schell, G. Gillen, M. E. Scaffa & D. A. Cohn (Eds.), Willard & Spackman’s occupational therapy (12th ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. Crepeau, E. B., Boyt Schell, B.A., Gillen, G., & Scaffa, M. E. (2014). Chapter 21: Analyzing occupations and activity. In B. A. Boyt-Schell, G. Gillen, M. E. Scaffa & D. A. Cohn (Eds.), Willard & Spackman’s occupational therapy (12th ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.
go back to reference Hartingsveldt, M. J. van, Logister-Proost, I., & Kinébanian, A. (2010a). Beroepsprofiel ergotherapeut. Utrecht: Ergotherapie Nederland/Boom Lemma. Hartingsveldt, M. J. van, Logister-Proost, I., & Kinébanian, A. (2010a). Beroepsprofiel ergotherapeut. Utrecht: Ergotherapie Nederland/Boom Lemma.
go back to reference Mackenzie, L., & O’Toole, G. (2012). Occupational analysis in practice. Chichester, UK: Wiley-Blackwell Publishing. Mackenzie, L., & O’Toole, G. (2012). Occupational analysis in practice. Chichester, UK: Wiley-Blackwell Publishing.
go back to reference Miller Kuhaneck, H., Spitzer, S. L., & Miller, E. (2010). Activity analysis, creativity, and playfulness in pediatric occupational therapy: Making play just right. Sudbury, Mass: Jones and Bartlett Publishers. Miller Kuhaneck, H., Spitzer, S. L., & Miller, E. (2010). Activity analysis, creativity, and playfulness in pediatric occupational therapy: Making play just right. Sudbury, Mass: Jones and Bartlett Publishers.
go back to reference Pierce, D. E. (2003). Occupation by design, building therapeutic power. Philadelphia: F.A. Davies Co. Pierce, D. E. (2003). Occupation by design, building therapeutic power. Philadelphia: F.A. Davies Co.
go back to reference Polatajko, H. J., & Townsend, E. A. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health well-being, & justice through occupation (2nd ed.). Ottawa: CAOT Publications ACE. Polatajko, H. J., & Townsend, E. A. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health well-being, & justice through occupation (2nd ed.). Ottawa: CAOT Publications ACE.
go back to reference Polatajko, H. J., Davis, J., Stewart, D., Cantin, N., Amoroso, B., & Purdie, L. (2007). Specifying the domain of concern: Occupation as core. In E. A. Townsend & H. J. Polatajko (Eds.), Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision of health, well-being & justice through occupation (2nd ed.). Ottawa: CAOT publications ACE. Polatajko, H. J., Davis, J., Stewart, D., Cantin, N., Amoroso, B., & Purdie, L. (2007). Specifying the domain of concern: Occupation as core. In E. A. Townsend & H. J. Polatajko (Eds.), Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision of health, well-being & justice through occupation (2nd ed.). Ottawa: CAOT publications ACE.
go back to reference Tellegen, T. (1984). Er ging geen dag voorbij. Amsterdam: Querido. Tellegen, T. (1984). Er ging geen dag voorbij. Amsterdam: Querido.
go back to reference Thomas, H. (2015). Occupation-based activity analysis (2nd ed.). Thorofare, NJ: Slack inc. Thomas, H. (2015). Occupation-based activity analysis (2nd ed.). Thorofare, NJ: Slack inc.
Metagegevens
Titel
Analyse van het handelen
Auteurs
PhD Erica Baarends
MSc Inge Speth-Lemmens
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1704-2_27