Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Analyse van het gesprek

Auteur : Dr. Elsbeth C.M. ten Have

Gepubliceerd in: De verpleegkundige als communicator

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden twee basistheorieën over communicatie toegelicht, namelijk die van Watzlawick en van Habermas. Veel communicatietheorieën zijn hierop gebaseerd. In het communicatieproces worden voortdurend verschillende communicatieniveaus met elkaar afgewisseld. Deze niveaus zijn: het procedureniveau, het inhoudsniveau en het betrekkings- of procesniveau.
Literatuur
go back to reference Baart, A. (2004). Een theorie van de presentie. Utrecht: Lemma. Baart, A. (2004). Een theorie van de presentie. Utrecht: Lemma.
go back to reference Beurskens, E., Van der Linde, M., & Baart, A. (2019). Praktijkboek presentie. Bussum: Coutinho. Beurskens, E., Van der Linde, M., & Baart, A. (2019). Praktijkboek presentie. Bussum: Coutinho.
go back to reference De Haes, J. C. J. M., Hoos, A. M., Van Everdingen, J. J. E. (1999). Communiceren met patiënten. Maarssen: Elsevier/Bunge. De Haes, J. C. J. M., Hoos, A. M., Van Everdingen, J. J. E. (1999). Communiceren met patiënten. Maarssen: Elsevier/Bunge.
go back to reference Frijda, N. H. (2005). De emoties. Amsterdam: Bert Bakker. Frijda, N. H. (2005). De emoties. Amsterdam: Bert Bakker.
go back to reference Keukens, R. (2005). Agogiek voor gezondheidszorg en verpleegkunde. Deventer: Van Loghum Slaterus. Keukens, R. (2005). Agogiek voor gezondheidszorg en verpleegkunde. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Kunneman, H. (2007). Habermas' theorie van het communicatieve handelen: Een samenvatting. Meppel: Boom. Kunneman, H. (2007). Habermas' theorie van het communicatieve handelen: Een samenvatting. Meppel: Boom.
go back to reference Remmerswaal, J. L. M. (2006). Begeleiden van groepen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Remmerswaal, J. L. M. (2006). Begeleiden van groepen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Schulz von Thun, F. (2003). Hoe bedoelt u? Groningen: Wolters-Noordhoff. Schulz von Thun, F. (2003). Hoe bedoelt u? Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Townsend, M. C. (2016). Verpleegkundige diagnostiek in de psychiatrie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Townsend, M. C. (2016). Verpleegkundige diagnostiek in de psychiatrie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Watzlawick, P. (2009). Pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Watzlawick, P. (2009). Pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Wouda, J., Van der Wiel, H., & Van Vliet, K. (2000). Medische communicatie. Utrecht: Lemma. Wouda, J., Van der Wiel, H., & Van Vliet, K. (2000). Medische communicatie. Utrecht: Lemma.
Metagegevens
Titel
Analyse van het gesprek
Auteur
Dr. Elsbeth C.M. ten Have
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2530-6_2