Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2014 | Original Paper | Uitgave 1/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2014

An Investigation of the “Jumping to Conclusions” Data-Gathering Bias and Paranoid Thoughts in Asperger Syndrome

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2014
Auteurs:
Claire Jänsch, Dougal Julian Hare
Belangrijke opmerkingen
This research formed part of Dr Jansch’s ClinPsyD thesis and was initially presented at the 11th International Meeting for Autism Research (IMFAR) Conference in 2012.

Abstract

The existence of a data-gathering bias, in the form of jumping to conclusions, and links to paranoid ideation was investigated in Asperger syndrome (AS). People with AS (N = 30) were compared to a neurotypical control group (N = 30) on the Reading the Mind in the Eyes and the Beads tasks, with self-report measures of depression, general anxiety, social anxiety, self-consciousness and paranoid ideation. The AS group performed less well than the control group on the Reading the Mind in the Eyes Task with regard to accuracy but responded more quickly and tended to make decisions on the basis of less evidence on the Beads Task with 50 % demonstrating a clear ‘jumping to conclusions bias’, whereas none of the control group showed such a bias. Depression and general anxiety were associated with paranoid ideation but not data-gathering style, which was contrary to expectation.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2014 Naar de uitgave