Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

25-09-2015 | Original Article | Uitgave 1/2016 Open Access

Cognitive Therapy and Research 1/2016

Always Approach the Bright Side of Life: A General Positivity Training Reduces Stress Reactions in Vulnerable Individuals

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 1/2016
Auteurs:
Eni S. Becker, Hannah Ferentzi, Gina Ferrari, Martin Möbius, Suzanne Brugman, José Custers, Naline Geurtzen, Joelle Wouters, Mike Rinck

Abstract

Emotional disorders are characterized by cognitive biases towards negative stimuli, and a lack of biases towards positive ones. Therefore, we developed a cognitive bias modification training, modifying approach-avoidance tendencies to diverse emotional pictures. In Study 1, a negative training (pull negative, push positive pictures) was compared to a positive training (vice versa) in 141 students. The pre-existing positivity bias remained after positive training, but reversed into a negativity bias after negative training. This effect transferred to an attentional bias. The training affected neither mood nor emotional vulnerability to stress. In Study 2, we investigated the effects of the positive training in 102 dysphoric and non-dysphoric students, all in a sad mood state. Compared to placebo training, the positive training strengthened a positivity bias, and it reduced emotional vulnerability in dysphoric students. This suggests potential therapeutic value of the training, but further studies are needed.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Cognitive Therapy and Research 1/2016 Naar de uitgave