Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2016 | Uitgave 2/2016

Kind & Adolescent Praktijk 2/2016

Als wetenschap iets anders zegt dan intuïtie

Het geringe effect van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met ASS

Tijdschrift:
Kind & Adolescent Praktijk > Uitgave 2/2016
Auteurs:
Drs Vera Dekker, Dr. Maaike Nauta, Dr. Marieke Timmerman, Dr. Erik Mulder, Drs. Lianne van der Veen-Mulders, Dr. Barbara van den Hoofdakker, Drs. Sjoukje van Warners, Drs. Leonieke Vet, Dr. Pieter J . Hoekstra, Dr. Annelies de Bildt
Belangrijke opmerkingen
over de auteurs
Drs. V . Dekker, dr. E .J. Mulder, drs L. van der Veen-Mulders, dr. B .J. van den Hoofdakker, drs. S . van Warners, dr. A . de Bildt, dr. M .H. Nauta en dr. P.J. Hoekstra zijn allen werkzaam bij Accare. Dr. P.J. Hoekstra is tevens werkzaam in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Dr. M .H. Nauta en is tevens werkzaam aan de Rjksuniversiteit Groningen, waar ook dr. M .E. Timmerman werkzaam is. Drs. L.J. Vet is werkzaam bij Lentis.

Samenvatting

Sociale vaardigheidstrainingen (SoVa’s) worden in de klinische praktijk in allerlei vormen en op allerlei plaatsen ingezet om de sociaal-communicatieve vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. Onder ouders is de vraag naar deze trainingen groot, maar wetenschappelijk onderzoek leidt niet tot een eenduidige conclusie over de effectiviteit ervan. Uit het ESTIA-onderzoek blijkt een minimaal effect van de SoVa-groepstraining. Het is belangrijk dat behandelaars dit beperkte effect afzetten tegen de enorme investering van kinderen, ouders, leerkrachten en therapeuten. De hier beschreven botsing tussen intuïtie en wetenschap moet eigenlijk gevolgen hebben voor de klinische praktijk.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Kind & Adolescent Praktijk 2/2016 Naar de uitgave

OriginalPaper

Gezien en gelezen