Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2016

01-06-2016

Als wetenschap iets anders zegt dan intuïtie

Het geringe effect van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met ASS

Auteurs: Drs Vera Dekker, Dr. Maaike Nauta, Dr. Marieke Timmerman, Dr. Erik Mulder, Drs. Lianne van der Veen-Mulders, Dr. Barbara van den Hoofdakker, Drs. Sjoukje van Warners, Drs. Leonieke Vet, Dr. Pieter J . Hoekstra, Dr. Annelies de Bildt

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sociale vaardigheidstrainingen (SoVa’s) worden in de klinische praktijk in allerlei vormen en op allerlei plaatsen ingezet om de sociaal-communicatieve vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. Onder ouders is de vraag naar deze trainingen groot, maar wetenschappelijk onderzoek leidt niet tot een eenduidige conclusie over de effectiviteit ervan. Uit het ESTIA-onderzoek blijkt een minimaal effect van de SoVa-groepstraining. Het is belangrijk dat behandelaars dit beperkte effect afzetten tegen de enorme investering van kinderen, ouders, leerkrachten en therapeuten. De hier beschreven botsing tussen intuïtie en wetenschap moet eigenlijk gevolgen hebben voor de klinische praktijk.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

BSL Academy Social Work GGZ

Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edition, text revision (DSM-IV-TR). Washington, DC: American Psychiatric Association. CrossRef American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edition, text revision (DSM-IV-TR). Washington, DC: American Psychiatric Association. CrossRef
go back to reference Bildt, A.A. de, & Kraijer, D.M. (2003). Sociale redzaamheid voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. Vineland-Z. Leiden: PITS B.V. Bildt, A.A. de, & Kraijer, D.M. (2003). Sociale redzaamheid voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. Vineland-Z. Leiden: PITS B.V.
go back to reference Dekker, V., Nauta, M.H., Mulder, E.J., Bildt, A. de. (2015). ESTIA: Effectiviteit van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met een autismespectrumstoornis. Kind en Adolescent Praktijk, 14(1), 26–29. CrossRef Dekker, V., Nauta, M.H., Mulder, E.J., Bildt, A. de. (2015). ESTIA: Effectiviteit van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met een autismespectrumstoornis. Kind en Adolescent Praktijk, 14(1), 26–29. CrossRef
go back to reference Freitag, C.M., Jensen, K., Elsuni, L., Sachse, M., Herpertz-Dahlmann, B., Schulte-Rüther, M., Hänig, S., Von Gontard, A., Poustka, L., Schad-Hansjosten, T., Wenzl, C., Sinzig, J., Taurines, R., Geißler, J., Kieser, M., & Cholemkery, H. (2016). Group-based cognitive behavioral psychotherapy for children and adolescents with ASD: the randomized, multicentre, controlled SOSTA—net trial. J Child Psychol Psychiatry, 57(5), 596–605. CrossRefPubMed Freitag, C.M., Jensen, K., Elsuni, L., Sachse, M., Herpertz-Dahlmann, B., Schulte-Rüther, M., Hänig, S., Von Gontard, A., Poustka, L., Schad-Hansjosten, T., Wenzl, C., Sinzig, J., Taurines, R., Geißler, J., Kieser, M., & Cholemkery, H. (2016). Group-based cognitive behavioral psychotherapy for children and adolescents with ASD: the randomized, multicentre, controlled SOSTA—net trial. J Child Psychol Psychiatry, 57(5), 596–605. CrossRefPubMed
go back to reference Gresham, F.M., & Elliott, S.N. (1990). Social skills rating system. Circle Pines, MN: American Guidance Service. Gresham, F.M., & Elliott, S.N. (1990). Social skills rating system. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
go back to reference Jonge, M.V. de, & Bildt, A. de. (2014). Autisme diagnostisch interview-revised. Amsterdam: Hogrefe. Jonge, M.V. de, & Bildt, A. de. (2014). Autisme diagnostisch interview-revised. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Jonsson, U., Olsson, N.C., & Bölte, S. (2016). Can findings from randomized controlled trials of social skills training in autism spectrum disorder be generalized? The neglected dimension of external validity. Autism, 2016 Apr;20(3):295–305. Epub 11 Mei 2015. CrossRefPubMed Jonsson, U., Olsson, N.C., & Bölte, S. (2016). Can findings from randomized controlled trials of social skills training in autism spectrum disorder be generalized? The neglected dimension of external validity. Autism, 2016 Apr;20(3):295–305. Epub 11 Mei 2015. CrossRefPubMed
go back to reference Kaat, A.J., & Lecavalier, L. (2014). Group-based social skills treatment: A methodological review. Research in Autism Spectrum Disorders, 8, 15–24. CrossRef Kaat, A.J., & Lecavalier, L. (2014). Group-based social skills treatment: A methodological review. Research in Autism Spectrum Disorders, 8, 15–24. CrossRef
go back to reference McMahon, C.M., Lerner, M.D., Britton, N. (2013). Group-based social skills interventions for adolescents with higher-functioning autism spectrum disorder: a review and looking to the future. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 4, 23–38. PubMedCentral McMahon, C.M., Lerner, M.D., Britton, N. (2013). Group-based social skills interventions for adolescents with higher-functioning autism spectrum disorder: a review and looking to the future. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 4, 23–38. PubMedCentral
go back to reference Reichow, B., Steiner, A.M., & Volkmar, F. (2012). Cochrane review: social skills groups for people aged 6 to 21 with autism spectrum disorders (ASD). Cochrane Database of Systematic Reviews, 7, 1–48. Reichow, B., Steiner, A.M., & Volkmar, F. (2012). Cochrane review: social skills groups for people aged 6 to 21 with autism spectrum disorders (ASD). Cochrane Database of Systematic Reviews, 7, 1–48.
go back to reference Soorya, L.V., Siper, P.M., Beck, T., Soffes, S., Halpern, D., Gorenstein, M., Kolevzon, A., Buxbaum, J., & Wang, A.T. (2015). Randomized comparative trial of a social cognitive social skills group for children with autism spectrum disorder. Journal of the American Academy for Child and Adolescent Psychiatry, 54(3), 208–216. CrossRef Soorya, L.V., Siper, P.M., Beck, T., Soffes, S., Halpern, D., Gorenstein, M., Kolevzon, A., Buxbaum, J., & Wang, A.T. (2015). Randomized comparative trial of a social cognitive social skills group for children with autism spectrum disorder. Journal of the American Academy for Child and Adolescent Psychiatry, 54(3), 208–216. CrossRef
go back to reference Warners, S. van, & Vet, L. (2010). SST-PT-ASD. Social skills training Groningen for children with ASD, parent and teacher protocol. Groningen: Accare Universitair Centrum; interne uitgave/werkversie. Warners, S. van, & Vet, L. (2010). SST-PT-ASD. Social skills training Groningen for children with ASD, parent and teacher protocol. Groningen: Accare Universitair Centrum; interne uitgave/werkversie.
go back to reference Warners, S. van, Vet, L., Veen-Mulders, L. van der, & Hoofdakker, B.J. van den. (2010). SSTG-C-ASD: Social Skills Training Groningen for children with ASD. Groningen: Accare Universitair Centrum, interne uitgave/werkversie. Warners, S. van, Vet, L., Veen-Mulders, L. van der, & Hoofdakker, B.J. van den. (2010). SSTG-C-ASD: Social Skills Training Groningen for children with ASD. Groningen: Accare Universitair Centrum, interne uitgave/werkversie.
go back to reference Yoo, H.J., Bahn, G., Cho, I.H., Kim, E.K., Kim, J.H., Min, J.W., Lee, W.H., Seo, J.S., Jun, S.S., Bong, G., Cho, S., Shin, M.S., Kim, B.N., Kim, J.W., Park, S., & Laugeson, E.A. (2014). A randomized controlled trial of the Korean version of the PEERS Parent-Assisted Social Skills Training Program for Teens With ASD. Autism Research, 7(1), 145–161. CrossRefPubMed Yoo, H.J., Bahn, G., Cho, I.H., Kim, E.K., Kim, J.H., Min, J.W., Lee, W.H., Seo, J.S., Jun, S.S., Bong, G., Cho, S., Shin, M.S., Kim, B.N., Kim, J.W., Park, S., & Laugeson, E.A. (2014). A randomized controlled trial of the Korean version of the PEERS Parent-Assisted Social Skills Training Program for Teens With ASD. Autism Research, 7(1), 145–161. CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Als wetenschap iets anders zegt dan intuïtie
Het geringe effect van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met ASS
Auteurs
Drs Vera Dekker
Dr. Maaike Nauta
Dr. Marieke Timmerman
Dr. Erik Mulder
Drs. Lianne van der Veen-Mulders
Dr. Barbara van den Hoofdakker
Drs. Sjoukje van Warners
Drs. Leonieke Vet
Dr. Pieter J . Hoekstra
Dr. Annelies de Bildt
Publicatiedatum
01-06-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2016
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-016-0019-x