Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2016

Als wetenschap iets anders zegt dan intuïtie

Het geringe effect van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met ASS

Auteurs: Drs Vera Dekker, Dr. Maaike Nauta, Dr. Marieke Timmerman, Dr. Erik Mulder, Drs. Lianne van der Veen-Mulders, Dr. Barbara van den Hoofdakker, Drs. Sjoukje van Warners, Drs. Leonieke Vet, Dr. Pieter J . Hoekstra, Dr. Annelies de Bildt

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sociale vaardigheidstrainingen (SoVa’s) worden in de klinische praktijk in allerlei vormen en op allerlei plaatsen ingezet om de sociaal-communicatieve vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. Onder ouders is de vraag naar deze trainingen groot, maar wetenschappelijk onderzoek leidt niet tot een eenduidige conclusie over de effectiviteit ervan. Uit het ESTIA-onderzoek blijkt een minimaal effect van de SoVa-groepstraining. Het is belangrijk dat behandelaars dit beperkte effect afzetten tegen de enorme investering van kinderen, ouders, leerkrachten en therapeuten. De hier beschreven botsing tussen intuïtie en wetenschap moet eigenlijk gevolgen hebben voor de klinische praktijk.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Als wetenschap iets anders zegt dan intuïtie
Het geringe effect van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met ASS
Auteurs
Drs Vera Dekker
Dr. Maaike Nauta
Dr. Marieke Timmerman
Dr. Erik Mulder
Drs. Lianne van der Veen-Mulders
Dr. Barbara van den Hoofdakker
Drs. Sjoukje van Warners
Drs. Leonieke Vet
Dr. Pieter J . Hoekstra
Dr. Annelies de Bildt
Publicatiedatum
01-06-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2016
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-016-0019-x