Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2013 | Artikelen | Uitgave 2/2013

Kind en adolescent 2/2013

Alles Kidzzz: RCT naar een preventieve geïndiceerde individuele interventie voor agressie op de basisschool

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 2/2013
Auteurs:
Dr. Sabine Stoltz, Dr. Monique van Londen, Prof. dr. Maja Deković, Prof. dr. Bram Orobio de Castro, Dr. Peter Prinzie
Belangrijke opmerkingen
Dr. S. Stoltz is universitair docent ontwikkelingspsychologie, Radboud Universiteit.
Dr. M. van Londen is universitair docent pedagogiek, Universiteit Utrecht.
Prof. dr. M. Deković is hoogleraar pedagogiek, Universiteit Utrecht.
Prof. dr. B. Orobio de Castro is hoogleraar ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Dr. P. Prinzie, is universitair hoofddocent pedagogiek, Universiteit Utrecht.
Dit is een Nederlandse bewerking van het oorspronkelijke artikel: Stoltz, S., Van Londen, M., Deković, M., Orobio de Castro, B., Prinzie, P., & Lochman, J. E. (2012) (Open access). Effectiveness of an individual school-based intervention for children with aggressive behaviour: A randomized controlled trial. Behavioural and Cognitive Psychotherapy. 1-24.

Samenvatting

Voor basisschoolleerlingen met agressief gedrag zijn effectieve interventies nodig om de ontwikkeling naar ernstiger gedragsproblemen te doorbreken. In deze rct is de effectiviteit van Alles Kidzzz onderzocht, een preventieve geïndiceerde individuele interventie op school, gericht op vermindering van agressie via het verbeteren van cognitieve vaardigheden. At random werden 48 scholen toegewezen aan de interventie- of controlegroep. Er participeerden 264 kinderen uit groep zes, genomineerd door leerkrachten vanwege verhoogd externaliserend gedrag. Alles Kidzzz leidde tot minder reactieve en proactieve agressie, gerapporteerd door kinderen, moeders, vaders of leerkrachten (effectgrootten: .11 tot .32). Op basis van leerkrachtbeoordelingen op de voor- en nameting werd een klinisch significante verandering in externaliserend gedrag gevonden: na deelname aan Alles Kidzzz verminderde externaliserend probleemgedrag tot subklinisch/normaal niveau. Kinderen rapporteerden een positievere zelfperceptie en een aspect van sociaal-cognitief functioneren veranderde. Etniciteit en geslacht modereerden enkele door het kind en leerkracht gerapporteerde interventie-effecten. Resultaten tonen volgens verschillende informanten onder condities van de dagelijkse praktijk effectiviteit van Alles Kidzzz aan.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Kind en adolescent 2/2013 Naar de uitgave