Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2011 | Uitgave 5/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2011

Age-of-Onset or Behavioral Sub-Types? A Prospective Comparison of Two Approaches to Characterizing the Heterogeneity within Antisocial Behavior

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2011
Auteurs:
S. Alexandra Burt, M. Brent Donnellan, William G. Iacono, Matt McGue

Abstract

There are two common approaches to sub-typing the well-documented heterogeneity within antisocial behavior: age-of-onset (i.e., childhood-onset versus adolescence-onset; see Moffitt 1993) and behavioral (i.e., physical aggression versus non-aggressive rule-breaking). These approaches appear to be associated, such that aggression is more characteristic of childhood-onset antisocial behavior whereas rule-breaking is linked to both child- and adolescence-onset antisocial behavior. However, it remains unclear which approach, if either, better explains the heterogeneity within antisocial behavior. We examined this question in a prospective sample of male twins, assessed at the ages of 11, 14, 17, and 24 years. Although the age-of-onset subtypes predicted adult antisocial behavior in the expected direction when analyzed alone, this association dissipated once we controlled for aggression and rule-breaking. Such findings suggest that the behavioral sub-types of antisocial behavior may be a stronger predictor of later antisocial outcomes than is its age-of-onset.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2011 Naar de uitgave