Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. ADHD

Auteurs : Hilde Geurts, Hyke Tamminga, Cheima Bouziane

Gepubliceerd in: Neuropsychologische casuïstiek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is een psychiatrische classificatie die op basis van gedragssymptomen wordt vastgesteld. Voor de classificatie is een neuropsychologisch onderzoek niet altijd nodig. Toch is het informatief om een dergelijk onderzoek te doen. In dit hoofdstuk wordt toegelicht waarom dit onderzoek relevant kan zijn en worden de belangrijkste cognitieve ADHD-theorieën besproken die essentieel zijn voor het begrijpen van het brede scala van problemen die volwassenen met ADHD ervaren in het dagelijks leven. De focus ligt hierbij op de arousaltheorie, de rol van executieve functies en de motivationele theorie. Aan de hand van casus R., een 27-jarige man bij wie er een vermoeden is van ADHD, worden de belangrijkste overwegingen rond het neuropsychologisch onderzoek bij ADHD besproken.
Voetnoten
1
Emotionele impulsiviteit komt voort uit onvoldoende zelfcontrole over emoties en kenmerkt zich bijvoorbeeld door ongeduldigheid, prikkelbaarheid, snel boos worden, of gemakkelijk gestimuleerd worden door prikkels uit de omgeving.
 
2
In deze sectie wordt verwezen naar een aantal onderzoekers (o. a. Zentall & Zentall, Douglas, Quay, Sergeant, Barkley, Sonuga-Barke) die voor het eerst bepaalde cognitieve theorieën over ADHD hebben beschreven. Deze theorieën hebben nog steeds een grote invloed op de huidige theorievorming. Om het aantal referenties in deze sectie te beperken, verwijzen we voor de precieze literatuurreferenties naar het overzichtsartikel van Luman et al. (2005).
 
3
Een defaultnetwerk (vertaald: ‘terugvalnetwerk’) is een netwerk van gebieden in de hersenen dat vooral actief is in een toestand van rust, waarin men niet op gebeurtenissen in de buitenwereld is gericht (Raichle et al. (2007).
 
4
Er zijn op het vlak van ADHD vele boeken geschreven over zowel diagnostiek als behandeling. Enkele daarvan richten zich op zowel kinderen als volwassenen en enkele alleen op volwassenen. De meest recente (en in Nederland bekende) boeken zijn hier weergegeven.
 
Literatuur
go back to reference APA. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association. APA. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
go back to reference APA. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. (DSM-5) (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Publishing. APA. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. (DSM-5) (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Publishing.
go back to reference Barkley, R. A., & Fischer, M. (2010). The unique contribution of emotional impulsiveness to impairment in major life activities in hyperactive children as adults. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(5), 503–513.PubMed Barkley, R. A., & Fischer, M. (2010). The unique contribution of emotional impulsiveness to impairment in major life activities in hyperactive children as adults. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(5), 503–513.PubMed
go back to reference Barkley, R. A., Fischer, M., Smallish, L., & Fletcher, K. (2006). Young adult outcome of hyperactive children: Adaptive functioning in major life activities. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45(2), 192–202.CrossRefPubMed Barkley, R. A., Fischer, M., Smallish, L., & Fletcher, K. (2006). Young adult outcome of hyperactive children: Adaptive functioning in major life activities. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45(2), 192–202.CrossRefPubMed
go back to reference Bouma, A., Mulder, J., Lindeboom, J., & Schmand, B. (red.). (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Bouma, A., Mulder, J., Lindeboom, J., & Schmand, B. (red.). (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Brickenkamp, R. (2007). D2. Concentratietest. Handleiding. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers. Brickenkamp, R. (2007). D2. Concentratietest. Handleiding. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers.
go back to reference Brown, T. E. (1996). Attention-deficit disorder scales. San Antonio: The Psychological Corporation. Brown, T. E. (1996). Attention-deficit disorder scales. San Antonio: The Psychological Corporation.
go back to reference Conners, C. K., Ehrhard, D., & Sparrow, D. (1999). CAARS adult ADHD rating scales. New York: MHS. Conners, C. K., Ehrhard, D., & Sparrow, D. (1999). CAARS adult ADHD rating scales. New York: MHS.
go back to reference Cumyn, L., French, L., & Hechtman, L. (2009). Comorbidity in adults with attention-deficit hyperactivity disorder. Canadian Journal of Psychiatry. Revue Canadienne de Psychiatrie, 54(10), 673–683.CrossRefPubMed Cumyn, L., French, L., & Hechtman, L. (2009). Comorbidity in adults with attention-deficit hyperactivity disorder. Canadian Journal of Psychiatry. Revue Canadienne de Psychiatrie, 54(10), 673–683.CrossRefPubMed
go back to reference Delis, D. C., Buysch, H. Op den, Noens, I. L., Berckelaer-Onnes, I. A. van, Kaplan, E. & Kramer, J. H. (2007). D-KEFS: Delis-Kaplan executive function system: Trail making test. Amsterdam: Harcourt Test Publishers. Delis, D. C., Buysch, H. Op den, Noens, I. L., Berckelaer-Onnes, I. A. van, Kaplan, E. & Kramer, J. H. (2007). D-KEFS: Delis-Kaplan executive function system: Trail making test. Amsterdam: Harcourt Test Publishers.
go back to reference Hammes, J. G. W. (1971). De Stroop Kleur-Woord Test. Handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger. Hammes, J. G. W. (1971). De Stroop Kleur-Woord Test. Handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Hart, H., Radua, J., Nakao, T., Mataix-Cols, D., & Rubia, K. (2013). Meta-analysis of functional magnetic resonance imaging studies of inhibition and attention in attention-deficit/hyperactivity disorder: Exploring task-specific, stimulant medication, and age effects. JAMA Psychiatry, 70(2), 185–198.CrossRefPubMed Hart, H., Radua, J., Nakao, T., Mataix-Cols, D., & Rubia, K. (2013). Meta-analysis of functional magnetic resonance imaging studies of inhibition and attention in attention-deficit/hyperactivity disorder: Exploring task-specific, stimulant medication, and age effects. JAMA Psychiatry, 70(2), 185–198.CrossRefPubMed
go back to reference Heaton, R. K. (1981). Wisconsin Card Sorting Test Manual. Odessa: Psychological Assessment Resources. Heaton, R. K. (1981). Wisconsin Card Sorting Test Manual. Odessa: Psychological Assessment Resources.
go back to reference Holst, Y., & Thorell, L. B. (2013). Neuropsychological functioning in adults with ADHD and adults with other psychiatric disorders: The issue of specificity. Journal of Attention Disorders, 1087054713506264. Holst, Y., & Thorell, L. B. (2013). Neuropsychological functioning in adults with ADHD and adults with other psychiatric disorders: The issue of specificity. Journal of Attention Disorders, 1087054713506264.
go back to reference Kalff, A. C., & Krabbendam, L. (2006). Handleiding Behavioral assessment of the dysexecutive syndrome for children (BADS-C). Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Kalff, A. C., & Krabbendam, L. (2006). Handleiding Behavioral assessment of the dysexecutive syndrome for children (BADS-C). Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Karalunas, S. L., Geurts, H. M., Konrad, K., Bender, S., & Nigg, J. T. (2014). Annual Research review: Reaction time variability in ADHD and autism spectrum disorders: Measurement and mechanisms of a proposed trans‐diagnostic phenotype. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 685–710.CrossRefPubMed Karalunas, S. L., Geurts, H. M., Konrad, K., Bender, S., & Nigg, J. T. (2014). Annual Research review: Reaction time variability in ADHD and autism spectrum disorders: Measurement and mechanisms of a proposed trans‐diagnostic phenotype. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 685–710.CrossRefPubMed
go back to reference Kessler, R. C., Adler, L., Ames, M., Demler, O., Faraone, S., Hiripi, E., & Walters, E. E. (2005). The World Health Organization adult ADHD Self-Report Scale (ASRS): A short screening scale for use in the general population. Psychological Medicine, 35(2), 245–256.CrossRefPubMed Kessler, R. C., Adler, L., Ames, M., Demler, O., Faraone, S., Hiripi, E., & Walters, E. E. (2005). The World Health Organization adult ADHD Self-Report Scale (ASRS): A short screening scale for use in the general population. Psychological Medicine, 35(2), 245–256.CrossRefPubMed
go back to reference Kingma, A., Burg, W. van der, Kalverboer, A. F., Deelman, B., & Claparède, E. (red.). (2007). 15 Woordentest voor kinderen: Handleiding en normering. Groningen: Universitair Medisch Centrum. Kingma, A., Burg, W. van der, Kalverboer, A. F., Deelman, B., & Claparède, E. (red.). (2007). 15 Woordentest voor kinderen: Handleiding en normering. Groningen: Universitair Medisch Centrum.
go back to reference Kooij, J. J., Buitelaar, J. K., Oord, E. J. van den, Furer, J. W., Rijnders, C. A., & Hodiamont, P. P. (2005). Internal and external validity of attention-deficit hyperactivity disorder in a population-based sample of adults. Psychological Medicine, 35, 817–827.CrossRefPubMed Kooij, J. J., Buitelaar, J. K., Oord, E. J. van den, Furer, J. W., Rijnders, C. A., & Hodiamont, P. P. (2005). Internal and external validity of attention-deficit hyperactivity disorder in a population-based sample of adults. Psychological Medicine, 35, 817–827.CrossRefPubMed
go back to reference Kraan, M., Elst, W. van der, Boxtel, M. van, & Jolles, J. (2007). Nederlandse bewerking van de Aufmerksamkeits Belastung Test van R. Brickenkamp. Amsterdam: Hogrefe. Kraan, M., Elst, W. van der, Boxtel, M. van, & Jolles, J. (2007). Nederlandse bewerking van de Aufmerksamkeits Belastung Test van R. Brickenkamp. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment (5th ed.). Oxford: Oxford University Press. Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment (5th ed.). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Luman, M. et al. (2005). The impact of reinforcement contingencies on AD/HD: A review and theoretical appraisal. Clinical Psychology Review, 25, 183–213.CrossRefPubMed Luman, M. et al. (2005). The impact of reinforcement contingencies on AD/HD: A review and theoretical appraisal. Clinical Psychology Review, 25, 183–213.CrossRefPubMed
go back to reference Meyers, K., & Meyers, J. (1995). Complexe Figuurtest van Rey met recognitietrial. Amsterdam: Hogrefe. Meyers, K., & Meyers, J. (1995). Complexe Figuurtest van Rey met recognitietrial. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Michielsen, M., Semeijn, E., Comijs, H. C., Ven, P. van de, Beekman, A. T., Deeg, D. J., & Kooij, J. S. (2012). Prevalence of attention-deficit hyperactivity disorder in older adults in The Netherlands. The British Journal of Psychiatry, 201, 298–305.CrossRefPubMed Michielsen, M., Semeijn, E., Comijs, H. C., Ven, P. van de, Beekman, A. T., Deeg, D. J., & Kooij, J. S. (2012). Prevalence of attention-deficit hyperactivity disorder in older adults in The Netherlands. The British Journal of Psychiatry, 201, 298–305.CrossRefPubMed
go back to reference Miller, C. J., Miller, S. R., Newcorn, J. H., & Halperin, J. M. (2008). Personality characteristics associated with persistent ADHD in late adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 165–173.CrossRefPubMed Miller, C. J., Miller, S. R., Newcorn, J. H., & Halperin, J. M. (2008). Personality characteristics associated with persistent ADHD in late adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 165–173.CrossRefPubMed
go back to reference Nigg, J. T., Willcutt, E. G., Doyle, A. E., & Sonuga-Barke, E. J. (2005). Causal heterogeneity in attention-deficit/hyperactivity disorder: Do we need neuropsychologically impaired subtypes? Biological Psychiatry, 57, 1224–1230.CrossRefPubMed Nigg, J. T., Willcutt, E. G., Doyle, A. E., & Sonuga-Barke, E. J. (2005). Causal heterogeneity in attention-deficit/hyperactivity disorder: Do we need neuropsychologically impaired subtypes? Biological Psychiatry, 57, 1224–1230.CrossRefPubMed
go back to reference Philipsen, A., Limberger, M. F., Lieb, K., Feige, B., Kleindienst, N., Ebner-Priemer, U., & Bohus, M. (2008). Attention-deficit hyperactivity disorder as a potentially aggravating factor in borderline personality disorder. The British Journal of Psychiatry, 192(2), 118–123.CrossRefPubMed Philipsen, A., Limberger, M. F., Lieb, K., Feige, B., Kleindienst, N., Ebner-Priemer, U., & Bohus, M. (2008). Attention-deficit hyperactivity disorder as a potentially aggravating factor in borderline personality disorder. The British Journal of Psychiatry, 192(2), 118–123.CrossRefPubMed
go back to reference Shaw, P., Malek, M., Watson, B., Sharp, W., Evans, A., & Greenstein, D. (2012). Development of cortical surface area and gyrification in attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological Psychiatry, 72(3), 191–197.CrossRefPubMed Shaw, P., Malek, M., Watson, B., Sharp, W., Evans, A., & Greenstein, D. (2012). Development of cortical surface area and gyrification in attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological Psychiatry, 72(3), 191–197.CrossRefPubMed
go back to reference Simon, V., Czobor, P., Bálint, S., Mészáros, Á., & Bitter, I. (2009). Prevalence and correlates of adult attention-deficit hyperactivity disorder: Meta-analysis. The British Journal of Psychiatry, 194(3), 204–211.CrossRefPubMed Simon, V., Czobor, P., Bálint, S., Mészáros, Á., & Bitter, I. (2009). Prevalence and correlates of adult attention-deficit hyperactivity disorder: Meta-analysis. The British Journal of Psychiatry, 194(3), 204–211.CrossRefPubMed
go back to reference Söderström, S., Pettersson, R., & Nilsson, K. W. (2013). Quantitative and subjective behavioural aspects in the assessment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults. Nordic journal of psychiatry, 68(1), 30–37.CrossRefPubMed Söderström, S., Pettersson, R., & Nilsson, K. W. (2013). Quantitative and subjective behavioural aspects in the assessment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults. Nordic journal of psychiatry, 68(1), 30–37.CrossRefPubMed
go back to reference Sonuga-Barke, E. J. (2010). Disambiguating inhibitory dysfunction in attention-deficit/hyperactivity disorder: Toward the decomposition of developmental brain phenotypes. Biological Psychiatry, 67, 599–601.CrossRefPubMed Sonuga-Barke, E. J. (2010). Disambiguating inhibitory dysfunction in attention-deficit/hyperactivity disorder: Toward the decomposition of developmental brain phenotypes. Biological Psychiatry, 67, 599–601.CrossRefPubMed
go back to reference Szuromi, B., Bitter, I., & Czobor, P. (2013). Functional impairment in adults positively screened for attention-deficit hyperactivity disorder: The role of symptom presentation and executive functioning. Comprehensive Psychiatry, 54, 974–981.CrossRefPubMed Szuromi, B., Bitter, I., & Czobor, P. (2013). Functional impairment in adults positively screened for attention-deficit hyperactivity disorder: The role of symptom presentation and executive functioning. Comprehensive Psychiatry, 54, 974–981.CrossRefPubMed
go back to reference Trimbos-instituut. (2013). Multidisciplinaire richtlijn diagnostiek en behandeling van autismespectrumstoornissen bij volwassenen. Utrecht: De Tijdstroom. Trimbos-instituut. (2013). Multidisciplinaire richtlijn diagnostiek en behandeling van autismespectrumstoornissen bij volwassenen. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Tuithof, M., Have, M. ten, Dorsselaer, S. van, & Graaf, R. de (2014). Prevalence, persistency and consequences of ADHD in the Dutch adult population. Tijdschrift voor Psychiatrie, 56, 10–19.PubMed Tuithof, M., Have, M. ten, Dorsselaer, S. van, & Graaf, R. de (2014). Prevalence, persistency and consequences of ADHD in the Dutch adult population. Tijdschrift voor Psychiatrie, 56, 10–19.PubMed
go back to reference Veen, M. M. van, Kooij, J. J., Boonstra, A. M., Gordijn, M., & Someren, E. J. van (2010). Delayed circadian rhythm in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder and chronic sleep-onset insomnia. Biological Psychiatry, 67, 1091–1096. Veen, M. M. van, Kooij, J. J., Boonstra, A. M., Gordijn, M., & Someren, E. J. van (2010). Delayed circadian rhythm in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder and chronic sleep-onset insomnia. Biological Psychiatry, 67, 1091–1096.
go back to reference Wehmeier, P. M., Schacht, A., & Barkley, R. A. (2010). Social and emotional impairment in children and adolescents with ADHD and the impact on quality of life. Journal of Adolescent Health, 46, 209–217.CrossRef Wehmeier, P. M., Schacht, A., & Barkley, R. A. (2010). Social and emotional impairment in children and adolescents with ADHD and the impact on quality of life. Journal of Adolescent Health, 46, 209–217.CrossRef
go back to reference World Health Organization. (1992). ICD-10 classifications of mental and behavioural disorder: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: World Health Organization. World Health Organization. (1992). ICD-10 classifications of mental and behavioural disorder: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: World Health Organization.
go back to reference Zeeuw, P. de, Weusten, J., Dijk, S. van, Belle, J. van, & Durston, S. (2012). Deficits in cognitive control, timing and reward sensitivity appear to be dissociable in ADHD. PLoS One, 7(12), e51416.CrossRefPubMedPubMedCentral Zeeuw, P. de, Weusten, J., Dijk, S. van, Belle, J. van, & Durston, S. (2012). Deficits in cognitive control, timing and reward sensitivity appear to be dissociable in ADHD. PLoS One, 7(12), e51416.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Barkley, R. A. (2013). Diagnose ADHD, een gids voor ouders en hulpverleners. Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Barkley, R. A. (2013). Diagnose ADHD, een gids voor ouders en hulpverleners. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Barkley, R. A., & Benton, C. M. (2011). Volwassen ADHD. Een praktisch programma in vijf stappen. Amsterdam: Nieuwezijds B.V. Barkley, R. A., & Benton, C. M. (2011). Volwassen ADHD. Een praktisch programma in vijf stappen. Amsterdam: Nieuwezijds B.V.
go back to reference Buitelaar, J., & Paternotte, A. (2013). Dit is ADHD: alles over de kenmerken, diagnose, behandeling en aanpak thuis en op school. Houten: LannooCampus. Buitelaar, J., & Paternotte, A. (2013). Dit is ADHD: alles over de kenmerken, diagnose, behandeling en aanpak thuis en op school. Houten: LannooCampus.
go back to reference Lammeren, A. M. N. D. van, Horwitz, E. H., & Ketelaars, C. E. J. (2012). Volwassenen met ADHD. Theorie en casuïstiek. Assen: Van Gorcum. Lammeren, A. M. N. D. van, Horwitz, E. H., & Ketelaars, C. E. J. (2012). Volwassenen met ADHD. Theorie en casuïstiek. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Kooij, S., & Otten-Pablos, S. (2013). Hypersapiens. Praktische gids voor mensen met ADHD. Houten: Unieboek/Het Spectrum. Kooij, S., & Otten-Pablos, S. (2013). Hypersapiens. Praktische gids voor mensen met ADHD. Houten: Unieboek/Het Spectrum.
go back to reference Raichle, M. E., & Snyder, A. Z. (2007). A mode of brain function: A brief history of an evolving idea. NeuroImage, 37(4), 1083–1090.CrossRefPubMed Raichle, M. E., & Snyder, A. Z. (2007). A mode of brain function: A brief history of an evolving idea. NeuroImage, 37(4), 1083–1090.CrossRefPubMed
go back to reference Safren, S. A., Sprich, S., Perlman, C. A., & Otto, M. W. (2006). Behandelgids ADHD bij volwassenen. Cliëntenwerkboek. Een programma voor cognitieve gedragstherapie. Amsterdam: Nieuwezijds B.V. Safren, S. A., Sprich, S., Perlman, C. A., & Otto, M. W. (2006). Behandelgids ADHD bij volwassenen. Cliëntenwerkboek. Een programma voor cognitieve gedragstherapie. Amsterdam: Nieuwezijds B.V.
Metagegevens
Titel
ADHD
Auteurs
Hilde Geurts
Hyke Tamminga
Cheima Bouziane
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0417-2_4