In dit onderzoek werd de effectiviteit onderzocht van een gedragstherapeutische training voor leerkrachten van kinderen met adhd. Achtentwintig leerkracht-leerling koppels in een experimentele behandelconditie en 25 in een wachtlijst-controleconditie werden in een quasi-experimenteel onderzoek met elkaar vergeleken. De leerkrachten werden getraind in het direct bëınvloeden van gedrag door middel van het ontwerpen en uitvoeren van individuele beloningsprogramma’s (contingentiemanagement) om de werkhouding en het gedrag van de leerling op school te verbeteren. Samenwerking met ouders en een positieve professionele houding van de leerkracht waren twee andere kernthema’s in de training. Metingen werden voor en na de training verricht door middel van gedragsvragenlijsten. Leerlingen in de behandelconditie vertoonden bij de nameting een significante verbetering in werkhouding. Leerkrachten in de behandelconditie rapporteerden een significant sterker gevoel van competentie dan leerkrachten in de controleconditie. De betekenis van deze resultaten voor leerkrachttrainingen bij kinderen met adhd worden bediscussieerd.
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
BSL Psychologie Totaal
Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.
In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht.